Belgisch kenteken

Second slide

Doe de kentekencheck!

✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ APK vervaldatum opzoeken
✓ Gedetailleerde waarde opvragen

Het importeren van een auto met een Belgisch kenteken


SBelgische autoteeds meer Nederlandse particulieren en Nederlandse autobedrijven kiezen ervoor om tijdens hun zoektocht naar een goede occasion verder te kijken dan het aanbod in Nederland. Al jaren wijkt men regelmatig uit naar Duitsland en steeds vaker worden ook auto's met Belgisch kenteken vanuit ons zuidelijke buurland geimporteerd. Op deze pagina aandacht voor het kopen en invoeren van een auto vanuit Belgie. Naast aandacht voor het import proces geven wij extra aandacht het natrekken van een Belgisch voertuig. Zodat je niet alleen een auto kunt invoeren, maar ook weet hoe je kunt voorkomen dat je wordt opgelicht.

 

Kan ik een Belgisch kenteken checken?


Ja je kunt een Belgisch kenteken checken. Je kunt het autoverleden echter het beste natrekken op basis van het chassisnummer. Is de auto een aantal jaar geleden vanuit Belgie geimporteerd dan kun je het huidige Nederlandse kenteken checken en eventueel aanvullen met een chassischeck.

Wat is een Belgisch kenteken?


Het Belgisch kenteken is het kenteken een in Belgie geregistreerd voertuig. Aan de hand van dit kenteken is de eigenaar van de auto te achterhalen en kan men tevens inzicht krijgen in de historie van de wagen.

 

Een occasion kopen


Ben jij van plan om op zoek te gaan naar een leuke occasion? Dat is ontzettend leuk. Je verheugt je vast al heel erg op je tweedehands auto en je hebt ongetwijfeld al in gedachten wat voor soort auto je ongeveer wil hebben. Als je op het internet gaat rondkijken, zie je de meest geweldige tweedehands auto’s langskomen. Toch is het internet ook een lastig iets, want soms zie je een geweldige tweedehands auto te koop staan, maar staat deze auto te koop in het buitenland. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een ontzettend leuke occasion online ziet staan met een Belgisch kenteken. Het kopen van een auto met bijvoorbeeld een Belgisch kenteken of een Duits kenteken, betekent dat er een hoop extra zaken komen kijken bij de aanschaf. Hieronder lees je waar je precies rekening mee moet houden bij het kopen van een auto met een Belgisch kenteken en lees je hoe het importeren van een auto eigenlijk in zijn werk gaat. Lees dus snel verder voor meer informatie over Belgische kentekens en het importeren van een auto!

 

Een auto met een Belgisch nummerbord


Belgische kentekens worden ook wel Belgische nummerplaten genoemd. Deze kentekens staan bekend om hun robijnrode tekens op een witte achtergrond. Vroeger, voordat er sprake was van Europese nummerplaten, waren de tekens op Belgische nummerborden “gewoon” rood, maar sinds de invoering van het Europese nummerbord, is deze kleur veranderd in robijnrood. De volgorde van de tekens op een Belgisch kenteken, hangt af van de periode waarin het kenteken gemaakt is en uitgereikt werd. Er wordt goed nagedacht over de tekens die op een Belgisch kenteken geplaatst worden. Zo is er een lijst met verboden lettercombinaties op Belgische kentekens, omdat lettercombinaties van drie letters woorden kunnen vormen die niet gepast zijn voor op een nummerplaat. Deze “verbodslijst” is pas sinds 1973 ingevoerd, omdat er voor die tijd geen lettercombinaties van drie letters op Belgische nummerplaten konden staan.

Belgisch kenteken

Het importeren van een auto


Voordat je een auto gaat importeren, is het sowieso altijd verstandig om te controleren of de auto een goede koop is. Dit kan je doen door middel van een RDW kentekencheck of door middel van een chassischeck (waarvoor je eerst het vin nummer moet achterhalen). Voor het importeren van een auto zijn allerlei regels. Je kunt niet zomaar een auto uit het buitenland kopen en deze bij het postkantoor op jouw naam laten zetten. Er zijn een heleboel dingen waarmee je rekening moet houden. Zo is het altijd belangrijk dat je eerst kijkt naar het land van waaruit je een auto wil importeren. Voor ieder land gelden aparte regels en hiervan moet je op de hoogte zijn, om te voorkomen dat je een boete krijgt omdat je je niet aan de regels gehouden hebt. Gelukkig zijn er gespecialiseerde bedrijven die je hierbij kunnen helpen en die je per land kunnen vertellen waar je rekening mee moet houden. Bij het importeren van een auto moet je altijd goed nadenken hoe je de auto in Nederland krijgt. In Nederland is het verboden om als Nederlander met een buitenlands kenteken in Nederland te rijden. Dit mag zelfs niet met een tijdelijk kenteken. Je kunt dus niet “simpelweg Nederland binnenrijden”. Ook als je de auto eenmaal in Nederland hebt, zijn er nog stappen die je moet doorlopen. Zo moet je keuring/kentekenonderzoek laten doen bij het RDW (de Rijksdienst voor het Wegverkeer). Het RDW houdt van alle auto’s die in Nederland geregistreerd staan informatie bij. Je moet ook zaken regelen bij de belastingdienst als je de auto in Nederland hebt gekregen. Het gaat hierbij om de afgifte belastingaangifte voor de verschuldigde rest-BPM. Dit moet je direct betalen, zodra je de belastingaanslag hebt ontvangen. Ongeveer een week na het betalen van BPM ontvang je het kenteken voor de auto. De aanslag van de motorrijtuigenbelasting verschijnt automatisch in je brievenbus, maar wel moet je zelf voor een verzekering zorgen. Zonder verzekering rijden is in Nederland wettelijk verboden. Je moet minstens WA verzekerd zijn, wat inhoudt dat je verzekerd bent voor de schade die je bij een ander aanricht in het geval van een ongeval.

 auto importeren

Het importeren van een auto uit België: moeilijk of makkelijk?


De meeste auto’s die geïmporteerd worden naar Nederland, hebben een Duits kenteken. Toch doen auto’s met een Belgisch kenteken het ook goed in Nederland en zijn er genoeg gevallen waarin er een auto uit België geïmporteerd wordt. Het importeren van een auto uit België is gelukkig niet erg ingewikkeld. De regels om een auto te importeren zijn in Duitsland en België niet volledig hetzelfde, maar ze lijken wel behoorlijk op elkaar. Zo is het bij het importeren van een auto uit België makkelijker om de auto in Nederland te krijgen, doordat je met een tijdelijk transitkenteken wél naar Nederland mag rijden. Met een Duits kenteken mag dit absoluut niet. Hieronder lees je waar je absoluut op moet letten als je een auto uit België importeert. Lees dus snel verder voor meer informatie!

 

Waar moet ik op letten als ik een auto uit België importeer?


Als je een auto uit België importeert, moet je altijd een “Europees gelijkvormigheidsattest” aanvragen bij de verkoper van de auto. In Nederland noemen we dit een Certificaat van Overeenstemming (een CVO). Dit bewijs houdt eigenlijk in dat de auto is goedgekeurd door de Europese typegoedkeuring. Ook moet je er op letten, bij het importeren van een auto uit België, dat je een tijdelijk kenteken regelt waarmee je de auto naar Nederland kunt halen. Dit kenteken wordt soms een transportkenteken genoemd, maar meestal noemen we dit een transitkenteken. Zonder dit kenteken is het bij de wet verboden om als Nederlander met deze auto Nederland in te rijden. Als je een auto uit België importeert, is het bovendien belangrijk dat je een aankoopkeuring laat doen van de tweedehands auto. Dit moet gedaan worden zodra je met de auto in Nederland bent. Ook moet je je BPM aangifte doen en moet je de BPM direct betalen zodra de brief van de belastingdienst met hierin het te betalen BPM in de brievenbus ligt.