Lagere premie automobilist niet altijd even gunstig   

Second slide

Doe de kentekencheck!

✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ APK vervaldatum opzoeken
✓ Gedetailleerde waarde opvragen
19 Apr , 2017,
Editor
, , , ,
No Comments

Volgens de Nederlandse Bank vraagt de stijgende schadelast om hogere autopremies. Een groot deel van de automobilisten (ruim een derde) is niet verzekerd en kan geld besparen door de dekking te verlagen. Dit meldt verzekeraar Allsecur. De Volkskrant zocht uit of die uitspraak wel verstandig is.

Op basis van onderzoek van Allsecur zouden er 2,4 miljoen oververzekerde auto’s rondrijden. Er kan dus flink bespaart worden op de premie door de verzekering aan te passen aan de leeftijd van de auto. Het blijkt dat zeker 65 procent van de autobezitters een onvoordelige autoverzekering heeft.

Ron Adams, werkzaam bij Allsecur, zegt dat auto’s ouder dan zes jaar geen volledig casco- of allriskverzekering nodig hebben. De belangrijkste reden is dat je ingeval van total loss alleen de dagwaarde van de auto krijgt uitgekeerd. Deze neemt namelijk na zes jaar snel af, waardoor de vraagt reist of een hogere premie echt nodig is. Het is dan aan te raden om over te gaan op een beperkte casco-dekking.

Na ongeveer 10 jaar is het tijd weer eens aandachtig te kijken naar de polis. Deze auto’s voldoen prima met een WA-verzekering. De dagwaarde is namelijk van een dergelijk laag niveau dat beperkt-casco ook niet meer zinvol is.

Adams verteld verder dat veel automobilisten hun verzekering na afsluiten helemaal niet meer aanpassen. “Wij attenderen klanten erop wanneer het verstandig is de premie aan te passen”.

In totaal betaald de Nederlandse automobilist zo’n 450 miljoen euro te veel. Neem als voorbeeld de bezitter van een zesjarige VW Golf. Met beperkt casco ben je ongeveer 20 euro per maand voordeliger uit in vergelijking volledig casco. Het gemiddelde bedrag wat men per maand kwijt is aan autoverzekeringen is bijna 40 euro.

 autoverzekering onder de loep

 

Overstappen is heel gemakkelijk

Ongeveer 8 procent van de automobilisten is van verzekeraar gewisseld heautoverzekering overstappent afgelopen jaar. Het overstappen van autoverzekering is heel gemakkelijk, vanwege het feit dat dergelijke verzekeringen eenvoudig zijn op te zeggen. Sommige verzekeringen zijn zelfs dagelijks op te zeggen. Het vergelijken van premies is een zinvolle manier om goedkoper uit te zijn. Het verschil tussen de goedkoopste en de duurste polis blijft groot. Zo betaal je voor de duurste al snel twee keer zo veel als de goedkoopste.

Toch zijn niet alle deskundigen op het gebied van verzekeringen het met de menig van Allsecur eens. Onverzekerd is namelijk een nogal subjectief begrip zegt Jorn Alders van MoneyView. ‘Het klopt dat de dagwaarde snel afneemt als de auto ouder dan zes jaar is, echter betreft dit snel nog een flink bedrag. Ingeval van een ongeluk waarbij de auto hersteld moet worden of zelfs helemaal niet meer kan worden gemaakt, wordt de dagwaarde aan de berijder uitgekeerd.’

Independer medewerker Aalt van Bokhorst stelt dat je vooral ook moet letten op de leeftijd van de auto wanneer je kijkt naar de dekking. ‘Bij een premium auto als een Audi A6 kan je verwachten dat de dagwaarde relatief hoog blijft. Een reden om het risico bij de verzekeraar te leggen kan zijn wanneer je bijvoorbeeld hebt geleend voor je auto.’

Daarnaast hoef je de dekking niet altijd snel te verlagen van volledig naar beperkt casco, want het draait niet alleen om de dagwaarde als er sprake is van total loss. ‘Ook zelf gemaakte schades of schades voortgekomen uit vandalisme worden met volledig casco gedekt. Gezien het feit dat reparaties duurder zijn geworden profiteer je daar ook van’, aldus Alders.

Tenslotte kun je vraagtekens zetten bij de omvang die de besparing levert. ‘De daadwerkelijke besparing in geld bij bestuurders die veel schadevrije jaren hebben opgebouwd en daarom een hoge korting krijgen op de premie is gering. Tevens daalt de premie naarmate de auto in leeftijd stijgt.’

Ook is het raadzaam om goed te letten op de aanschafwaarde wanneer je een verzekering afsluit. De meeste verzekeringen beschikken over een aanschafwaarde-clausule bij volledig casco. Is er sprake van total loss dan keert de verzekeraar de vervangings- of aanschafwaarde uit en dus niet de dagwaarde. Deze regel geldt voor nieuw afgesloten verzekeringen bij tweedehands aangeschafte auto’s. De duur van de regeling is meestal drie jaar en is afhankelijk van de leeftijd en de plek van aanschaf van de auto.

Aantal schadeclaims stijgt

Niet elke instantie kijkt op de zelfde manier naar autoverzekeringen. Een voorbeeld is De Nederlandse Bank. Zij waarschuwt al jaren dat verzekeraars te lage premies aanbieden. Het is namelijk zo dat het aantal schadeclaims stijgen, terwijl verzekeraars wel klanten lokken met lage premies.

Het toenemende aantal autoschades dat gedeclareerd wordt heeft verschillende redenen. Zo zijn de bedragen die verzekeraars moeten uitkeren ingeval van letselschade enorm gestegen de laatste jaren. Ook zijn de prijzen voor reparaties dankzij de toegenomen elektronica in auto’s toegenomen. Tenslotte speelt de aantrekkende economie een belangrijke rol: meer mensen op de weg betekent nou eenmaal meer ongelukken.

Na het bestuderen van cijfers over 2015 zijn de premies nog te laag, zo concludeert De Nederlandse Bank. In totaal maakten verzekeraars ruim 300 miljoen euro verlies op hun WA-verzekeringen. Gezien het grote verlies op deze verzekeringen, heeft de DNB gepleit voor de verhoging van deze premies. En het heeft effect gehad. Echter is nog niet te zien wat het exacte resultaat is. Verschillende verzekeraars hebben sommige polissen wel 30 tot 40 procent duurder gemaakt, dit tot ongenoegen van hun klanten.

Nu zijn er nog steeds verzekeraars die hun premies verhogen zegt Van Bokhorst. Daarnaast zitten er nog verschillende verhogingen in het verschiet. ‘Het belangrijkste is om te innoveren, zodat premies in de hand kunnen worden gehouden. Een goed voorbeeld van een innovatie op verzekering gebied is de rijgedragverzekering. Hierbij wordt een chip in de auto gemonteerd, waardoor het rijgedrag kan worden gemonitord. Rijd je netjes, dan betaal je een lagere premie. Het aantal verzekeraars die deze innovatie toepassen is nog beperkt, maar zal in de loop der tijd toenemen.’

 

schadeclaim bij verzekering

 

Bron: http://weblog.independer.nl/in-de-media/lagere-premie-niet-altijd-voordelig/

Leave A Comment