Automobilisten laten sjoemelsoftware zitten

Second slide

Doe de Online Kentekencheck!

✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ Gestolen auto’s check
✓ APK vervaldatum opzoeken
✓ Gedetailleerde waarde opvragen

13 Feb , 2017,
Editor
, , , , , , , ,
No Comments

In Nederland rijden nog zeker 115 duizend sjoemeldiesels rond. De milieuschade wordt door de meeste van deze automobilisten voor lief genomen. Op de terugroepactie wordt slecht gereageerd, voornamelijk omdat het de autobezitter kennelijk niet interesseert en ze bang zijn dat hun auto na de software-update minder zuinig zal zijn. Omdat het geen relatie heeft tot de veiligheid zien hebben autobezitters weinig haast en belang bij een bezoek aan de dealer voor herstel.

 

Terugroepactie zet niet aan tot actie

Op 18 februari 2016 ontvingen ongeveer 175 duizend Volkswagen, Audi, Seat en Skoda rijders per post een terugroepactie. De terugroepactie betrof een oproep om terug naar de dealer te gaan vanwege de sjoemelsoftware. Deze software zorgde ervoor dat dieselauto’s tijdens de uitstoottesten keurig minnen de norm blijven, terwijl ze in werkelijkheid tientallen keren meer vervuilen.

Het is inmiddels februari 2017 en het blijkt dat slechts 30 procent van de teruggeroepen voertuigen terug is geweest voor een software update. De meeste autobezitters hebben niet gereageerd omdat ze het softwareprobleem zelf niet als probleem zien. Immers, het heeft geen invloed op de verkeersveiligheid en ze zijn ook nog eens bang dat de auto meer brandstof zal gaan en minder vermogen zal hebben gebruiken na de update. Dit zijn overigens allemaal fabels, want je hoeft echt niet bang te zijn voor mindere prestaties van de auto. De grootste reden waarom mensen niet met hun auto naar de dealer gaan is omdat het simpelweg teveel moeite is.

 

Risico’s voor volksgezondheid door omvang dieselschandaal

Hoe bizar het ook klinkt, zolang mensen hun eigen gezondheid niet direct in gevaar is worden ze kennelijk niet bewogen om actie te ondernemen. Het belang voor de volksgezondheid is kennelijk ondergeschikt aan alle verwachtingen en de gemakzucht van de automobilist.

Het is simpel, als bezitter van een dergelijke diesel merk je helemaal niks van de relatief grote vervuiling van de auto. Toch moet je het niet alleen op jezelf betrekken, want doet iedereen dat (zoals nu gebeurt) dan heeft dat vergaande gevolgen voor de gezondheid van alle Nederlanders. Vooral longkanker is een serieus probleem / gevolg van grote hoeveelheden stikstofdioxide uitstoot.

Het maakt dus echt verschil of je wel of niet ingaat op de terugroepactie. Omdat het zo belangrijk is dat iedereen op de actie ingaat heeft Duitsland de opkomst bij de terugroepactie verplicht gesteld. Dit zou Nederland ook moeten doen, aldus RIVM en milieudefensie.

 

volksgezondheid gevaar

Terugroepacties Pon

Pon is importeur van de Volkswagengroep en biedt autobezitters aan terug te komen met hun auto voor een nieuwe update. Inmiddels hebben ze ruim 60 duizend auto’s geüpdatet, dit betekend dat er nog zeker 110 duizend met sjoemelsoftware rondrijden. De importeur verwacht dat er nog wel meer autobezitters zullen volgen. De terugroepacties zijn volgens Pon in volle gang, autobezitters worden in fases aangeschreven en de importeur helpt deze mensen consequent herinneren.

 

Software updates getest

Inmiddels zijn de software updates in Duistland door de autoriteit motortransport onder de loep genomen. Zij hebben alle updates getest en goed bevonden. Het doen van een update blijkt geen negatief effect te hebben op het vermogen, brandstofverbruik, geluidsproductie en de CO2 uitstoot. Deze resultaten zijn inmiddels bevestigd door de ANWB, RDW en TNO.

 

Software

Leave A Comment