Second slide

Doe RDW Kenteken Check nu!


✓ Gratis RDW voertuiggegevens
✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ Gestolen auto's check
✓ Bekijk APK vervaldatum
✓ RDW dagwaarde opvragen

AUTOVERLEDEN

Autoverleden checken

Elke dag vallen er nieuwe slachtoffers ten prooi aan ex-schadeauto’s. Voor de malafide autohandelaar is het verhandelen van ex-schadeautos, vaak gecombineerd met een teruggedraaide kilometerstand, een lucratieve business. Als particulier ben je zit je flink in de nesten als je bij een, ogenschijnlijk betrouwbare autoverkoper, een wagen koopt waarvan het autoverleden doelbewust wordt verzwegen. Het zal je dan ook niet verassen dat oplichting middels slecht herstelde schadeauto’s waarbij vaak de tellerstand is gemanipuleerd, oorzaak nummer 1 is van problemen na aankoop van een occasion. Daarom wil jij weten wat er in het verleden met je auto is gebeurd en dat kan bij ons op de website.

Direct controleren? Vul je kenteken hier boven in en doe de check of klik op de banner hieronder.

                                                                                              

2 methodes die gegarandeerd voorkomen dat je een ex-schadeauto koopt

Als particulier wil je garanties, aan de andere kant is er ook het enthousiasme, deze twee factoren zorgen ervoor dat jij een balans moet vinden tussen enthousiasme en een gezonde portie argwaan. Immers, als je niet enthousiast bent of je onderbuikgevoel je zegt dat het niet moet je de auto sowieso niet kopen. Ben je te enthousiast, dan kan je wellicht alle signalen van een miskoop over het hoofd zien of zelfs vergeten onderzoek te doen naar het schadeverleden en/of de tellerstandhistorie. Daarom raden wij aan om een of beide van deze methodes te gebruiken zodat je zeker weet dat je niet onverhoopt een schadeauto koopt.

  • Doe de autoschade check online middels onze kentekencheck
  • Laat een aankoopkeuring uitvoeren door een erkend keuringsbedrijf of een onafhankelijk garagebedrijf in de buurt.

Wat zegt de autoschade check mij?

De online schadeauto check moet je altijd doen. Deze controle laat je direct, op basis van het kenteken, zien of de auto in het verleden schade heeft gehad. De kosten van deze check zijn nihil in vergelijking met de hoeveelheid kosten en drama die het je bespaart ten opzichte van een miskoop. Alleen de schadecheck kost slechts € 9,95 euro. De meest uitgebreide variant van de kentekencheck inclusief allemaal extra’s zoals waarde, onderhoud, eigenarenhistorie, kilometerstand en nog veel meer kost maximaal € 19,95 euro. Je krijgt dan ook een aankoopadvies en tips voor de onderhandeling. De autoschade check is de goedkoopste manier om het risico op een miskoop aanzienlijk te beperken. Beknibbel hier dus nooit op.

Aankoopkeuring? Wie, wat, waar? Wij vertellen het!

De aankoopkeuring is minder voordelig maar absoluut waardevol. In Nederland zijn een aantal organisaties die zich hebben toegelegd op het specifiek keuren van auto’s in het belang en in opdracht van de particulier. Tijdens deze keuring gaat de keurmeester naar de betreffende auto en maakt een uitgebreide proefrit. Daarna wordt de auto op de brug gezet en uitvoerig geinspecteerd. Hierbij gaat de keurmeester op zoek naar symptomen van schade en wordt de herstelkwaliteit beoordeeld. Dit wordt gedaan door het beoordelen van de kwaliteit van de onderdelen en het inspecteren van de lakdikte. Dit laatste wordt ook gebruikt als detectiemiddel voor het opsporen van oude schade. De computer wordt uitgelezen om te controleren of er geen storingen zijn. Het onderhoudsboekje wordt nagelopen en gecontroleerd op fraude. Uiteraard wordt er meer bekeken dan alleen het schadeverleden. De keuring richt zich ook op de onderhoudsstaat en zal een rapport generen van deze staat en een prioriteitenlijst van de te verwachten kosten binnen nu en een jaar tijd.

Wat kost een aankoopkeuring en kan het goedkoper?

Een aankoopkeuring kost over het algemeen rond de € 300,00 euro. Dat is, ondanks het feit dat het zichzelf terugverdiend doordat je voorkomt dat je een miskoop doet en precies weet wat de staat van de auto is, toch een groot bedrag. Gelukkig zijn er ook alternatieven die veel voordeliger zijn. Je kunt namelijk zelf naar een garagebedrijf / dealer rijden tijdens de proefrit. Het is wel verstandig om vooraf even te bellen of ze er tijd voor hebben. Het uurloon van een monteur ligt ronde de € 50,00 euro. Je kan vragen of je een uur gebruik kunt maken van een monteur voor een keuring / proefrit. De meeste garagebedrijven werken hier wel aan mee. Let wel op dat je een onafhankelijke partij inschakelt.

Voorkom gigantische schadeposten door toedoen van een miskoop en ga op onderzoek uit!

Zoals je hebt kunnen lezen is het relatief eenvoudig en zeker niet duur om jezelf te behoeden voor een miskoop. Immers, een reparatie of verborgen gebrek is al vele malen duurder dan de duurste service. Daarbij komt dat je in de meeste gevallen met een combinatie van een kentekencheck en een inspectie bij een garagebedrijf het meeste risico wel kan beperken. Deze combinatie verdiend zich overigens direct terug. Want alleen met gegronde argumenten kun je goed over de prijs onderhandelen, na het doen van de check heb je die.

De definitie autoverleden toegelicht

De term ‘autoverleden’ is in 2007 geintroduceerd door de oprichter van autoverleden.nl. Deze organisatie heeft de term autoverleden als overkoepelend woord ingezet om aan te duiden dat men doormiddel van een kentekencheck inzicht kan krijgen in het schadeverleden van de auto. Later heeft men hier ook het kilometerstand verleden en andere actuele voertuig specifieke informatie aan toegevoegd. Het hele product ‘autoverleden’ is er op gericht om particulieren te behoeden van een miskoop en te voorzien van informatie die er onder andere voor zorgt dat je niet te veel betaald voor een auto.

Ontstaansgeschiedenis kentekencheck voor schadeverleden

Als eerste was er Stichting Nationale Autopas die zich, sinds 1991 inzet tegen het terugdraaien van tellerstanden. Met de komst van internet en mobiele telefoondiensten volgde zeker 15 jaar na introductie van de Nationale Autopas een aantal innitiatieven in de vorm van een SMS-dienst. Voornaamste advertentiemiddel was op dat moment de televisie. Deze SMS-diensten richten zich voornamelijk op het opvragen van de waarde van een auto. De invalshoek van deze diensten was gericht op twee doelgroepen:

  • Fun en nieuwsgierig – Deze doelgroep werd aangesproken in reclames waarbij men liet zien dat je kon controleren hoe veel een sportwagen die jij op straat ziet staan waard is. Of dat jij kan controleren wat de nieuwe auto van de buurman, die er mee loopt te pronken, waard is. Kortom, just for fun of simpelweg uit nieuwsgierigheid kun je door een SMS te sturen naar een bepaald nummer inzicht krijgen in de waarde van een bepaalde auto.
  • Potentiele auto koper – Het andere deel van de doelgroep was de groep mensen die een occasion willen gaan kopen maar niet goed kunnen inschatten of de vraagprijs aansluit bij de dagwaarde. Immers, dat was toen de tijd nog moeilijker te bepalen omdat lang niet alle occasions op het internet werden aangeboden. We spreken over omstreeks 2005 – 2008 toen het gros van de mensen nog gewoon naar de dealer in de buurt reed en daar een nieuwe auto uitzocht. Deze SMS-dienst was een uitkomst voor hen.

Hoe gingen de SMS-diensten in zijn werk?

Onafhankelijk van de doelgroep waar jij toebehoord ging de sms-check altijd hetzelfde. Je stuurt een SMS met het kenteken van de auto naar een bepaald nummer met in sommige gevallen een kreet van “wat is mijn auto waard?” erachter en je krijgt een of meerdere SMS terug met informatie over de auto. Dit was natuurlijk niet gratis, je betaalde met je telefoonrekening per ontvangen bericht. Het product was simpel maar doeltreffend en sloeg goed aan bij de consument die zich duidelijk geholpen voelde. Onderaan de streep was dit voor de consument een duur geintje en voor de aanbieders, ondanks de hoge prijzen, toch niet lucratief genoeg omdat de marketingkosten van een tv campagne simpelweg niet opwegen tegen de opbrengsten. Aanbieders gingen failliet of stopten er mee. Toch was de consument er duidelijk klaar voor en is het product ‘informatie over het autoverleden en de prijs’ iets waar mensen echt wat aan hebben.

Introductie schadeverleden auto check

Daar waar de SMS-diensten de waarde en uiteindelijk ook tellerstand check introduceerde bleef er een gebied overschaduwd. Namelijk de handel in ex-schadeauto’s. Daar bracht autoverleden.nl verandering in. Zij zagen dat er steeds meer sluwe handelaren heil zagen in handel in schadeauto’s. De winst die behaald kan worden door het slecht opknappen van een schadeauto is dusdanig aantrekkelijk dat er een flinke handel in is. Alles ten bate van de oplichter en ten koste van degene die de auto koopt. Daar moest verandering in komen en zo is de autoschade database opgezet volgens hetzelfde principe als de Nationale Autopas. In de loop der jaren is de database flink opgebouwd en heeft de SMS-dienst plaatsgemaakt voor een schadeauto check op het internet die je via kenteken kunt uitvoeren en betalen met je eigen bankrekening. Hierdoor is niet alleen meer informatie en bescherming voor de consument gekomen maar is ook de betaling transparanter geworden. Dankzij het online betalen weet je precies wat je koopt en krijg je niet onverwachts meer kosten dan je voor ogen hebt.

Wat is het autoverleden?

Elk voertuig heeft een verleden. Dit noemt men het autoverleden. Gedurende de levensduur van een auto kan er van alles met een auto gebeuren en moet de auto goed worden onderhouden. Het autoverleden, oftewel de (gebruik)historie van de auto, is bepalend voor de kwaliteit en duurzaamheid van de auto. Een auto zonder schadeverleden, met goede onderhoudshistorie en juiste kilometerstand heeft een beter toekomstperspectief dan een auto waarbij dit alles niet in orde is. Daarom is de historie van een voertuig belangrijk en zal elke verstandige particulier hier onderzoek naar doen.

Waarom zou ik het autoverleden opvragen?

Wanneer je een tweedehands auto koopt is het verstandig het autoverleden op te vragen. Je krijgt inzicht in het schadeverleden, te zien of de kilometerstand klopt, inzicht in de eigenarenhistorie, een gedetailleerd waarde rapport, een overzicht van hoe de auto is onderhouden en wat er tijdens de APK keuring is vervangen. Voorkom dat je een miskoop doet en check het autoverleden middels een kentekencheck, dit verdient zichzelf altijd terug. In dit hoofdstuk zal worden ingegaan op het belang van achtergrond onderzoek aan de hand van een praktijkvoorbeeld.

Check het autoverleden, dat bespaart je een hoop zorge

Op 21 december 1991 wees de Hoge Raad een belangrijk arrest. De Hoge Raad der Nederlanden vernietigde in zijn arrest een eerdere uitspraak van de Hoge Raad. Waar ging dit arrest over? We hadden het net toch over autohistorie checken? Inderdaad en daar ging dit arrest dus ook over. Het arrest ging over een particuliere koper die van een autohandelaar een Citroen had gekocht. Tot dusver niets aan de hand. Wat was echter het geval? De koper van de auto had één ding niet gedaan en dat was het autoverleden checken. Met andere woorden, de koper was vergeten achtergrond onderzoek te doen naar het verleden van de auto.

Als de koper (voor de geïnteresseerde: Van Geest) dit wel had gedaan, dan had zij geweten dat de auto eerder bij een ongeluk betrokken was geweest en daarna niet voldoende was gerepareerd. Ook was de auto door de verzekeraar “total loss” verklaard. Er was dus sprake van flinke schadehistorie. De verkoper (wederom voor de geïnteresseerde: Nederlof) had dit niet aan de kopende partij gemeld. De vraag die toen oprees was als volgt: Is de kopende partij zelf verantwoordelijk om het autoverleden van een voertuig na te gaan? Of ligt de verantwoordelijkheid van een eerlijke voorlichting bij de verkoper? Feit blijft, voor de koper is het eenvoudig na te gaan of de auto in het verleden schade heeft gehad.

Wie verantwoordelijk voor de voertuig check

Dat het opvragen van het autoverleden middels een auto of voertuig check verstandig is blijkt uit de uitspraak van de Hoge Raad. De Hoge Raad is Nederlands hoogste rechtscollege, uiteindelijk oordeelde de Hoge Raad dat de verkopende partij in dit geval de schade aan de auto wel had moeten melden. Betekende dit dat de koper helemaal vrij was gesteld van enige blaam? Niets is minder waar. Dat de koper had verzaakt de grondig onderzoek naar autohistorie via het kenteken te doen werd haar zwaar aangerekend. De hogere rechter stelde verder dat het opzoeken van het autoverleden de verantwoordelijkheid van de koper was. Dat de verkoper niets had vermeld over de auto geschiedenis deed hier niets aan af.

Het hof was van mening dat de kopende partij het autoverleden zelf had moeten onderzoeken met bijvoorbeeld een schadeauto check via onze RDW check. Als de koper dit had gedaan had zij geweten dat de auto een schadehistorie had. De zaak was aangespannen door de koper met als doel een schadevergoeding te eisen voor het verzwijgen van de schadehistorie. Door de uitspraak was er voor de kopende partij dus geen ruimte om een schadevergoeding te eisen. Als zij een online auto check had gedaan was dit wellicht wel mogelijk geweest.

Gelukkig voor de kopende partij oordeelde de Hoge Raad dat verkopende partij wel melding had moeten maken van de gebreken van een auto en zo kon er toch een passende oplossing voor de kopende partij gezocht worden. Belangrijk om te weten is dat de Hoge Raad het hoogste rechtsorgaan in Nederland is, het duurt jaren voordat een zaak uiteindelijk daar terecht komt. In de praktijk wil je, als je een auto koopt, al dat gezeur niet. Je wilt gewoon een goede auto, zonder verborgen gebreken en zonder schadehistorie. Overigens wil je als je een tweedehands auto koopt er zeker geen jarenlange, dure juridische procedure bij krijgen. Gelukkig is dat ook niet meer nodig. Het is tegenwoordig makkelijker dan ooit om jezelf te beschermen tegen een miskoop met een RDW kentekencheck voor de autohistorie. Door een kenteken check te doen kan je eenvoudig de autohistorie opvragen en zo kijken of een auto bijvoorbeeld een schadeverleden of andere verborgen gebreken heeft. Een alternatief / aanvulling hiervoor is een aankoopkeuring. Dit laatste is eerder op deze pagina al besproken, indien je daar overheen hebt gelezen kun je terug naar het eerste hoofdstuk “2 methodes die gegarandeerd voorkomen dat je een ex-schadeauto koopt”.

RDW check autoverleden

Hoe komen schadeauto’s op de markt?

Voor particulieren is de handel in schadeauto’s een ver van hun bed show. Niet gek, want indien je niet in de autohandel zit, ga je hier niks van merken. Schadeauto’s staan nooit bij garagebedrijven waar jij komt, maar op plaatsen zoals schadeherstelbedrijven, handelsbedrijven, veilingen en verzekeringsdepots. Je komt ze dus niet tegen anders dan in het verkeer wanneer je een ongeval ziet of daar betrokken bij bent. De meeste particulieren kopen daarom redelijk (onterecht) onbezorgd een auto. Totdat je er onverhoopt, zonder het zelf door te hebben, een ex-schadeauto aanschaft. Dan kom je er heel snel achter hoe duister de wereld van de handel in schadevoertuigen is.  Maar waar komen die schadeauto’s dan vandaan? Hieronder bespreken we de twee belangrijkste bronnen voor schadeauto’s:

  • Import schadeauto’s

De meeste ex-schadeauto’s worden vanuit het buitenland geïmporteerd. Vooral Duitsland is een populaire bron voor schadeauto’s en dat heeft alles te maken met de rest-bpm. De kosten van de import van een auto is namelijk afhankelijk van de waarde van de auto. Een auto met schade is aanzienlijk minder waard dan een auto zonder schade. Het is daardoor bijzonder voordelig om een auto met ernstige schade in te voeren en op Nederlands kenteken te zetten. Eenmaal in Nederland wordt de auto tegen geringe kosten opgelapt en in ogenschijnlijk goede conditie gebracht. Additioneel wordt meestal voor de import de kilometerstand nog even teruggedraaid. Resultaat? Een ogenschijnlijk nette auto met een gunstige kilometerstand, die de handelaar ook nog eens tegen een gunstige prijs in de markt kan zetten omdat er via twee eenvoudige manieren een enorme marge is ontstaan. Gevolg? De goedgelovige particulier wordt getriggerd door de scherpe prijs en de mooie wagen en koopt de auto ondanks alle risico’s die men online kan vinden over import auto’s.

  • Origineel Nederlandse schadeauto’s

Ook in Nederland worden auto’s in de prak gereden. Helaas gebeuren er dagelijks ernstige autoongelukken in het verkeer. Afhankelijk van de ernst van de schade wordt een voertuig total loss verklaard. Indien het een ernstig ongeval betreft waarbij politie en/of verzekeraar betrokken zijn dan kan er een WOK-status worden afgegeven. Het voertuig mag dan niet meer gebruikt worden totdat deze is hersteld en opnieuw door de RDW is gekeurd. Meer over de WOK-status lees je in het volgende hoofdstuk. Indien een auto totall los is of de reparatiekosten simpelweg niet meer opwegen tegen de waarde van de auto zal de eigenaar er waarschijnlijk voor kiezen de auto te vervangen. Het wrak wordt dan aan de handel aangeboden, naar de sloop gebracht of via een veiling terug op de markt gebracht. Schadeautos worden gebruikt om op te knappen en terug op de markt te brengen of als demontage voertuig. Dit laatste is iets positiefs, want dit houdt in dat alle de bruikbare onderdelen worden hergebruikt. Opknappen van schadevoertuigen is een minder positief deel van de handel. De meeste schadeauto’s komen terecht bij handelaren die ervoor kiezen om snel geld te verdienen. Zij knappen de auto alleen voor het oog op en brengen een slechte wagen terug op de markt. Dit heb je op het eerste oog overigens niet door.

Wat is een WOK-status?

WOK staat voor Wacht op Keuren. Indien een auto ernstige schade heeft opgelopen kan er een status Wacht Op Keuren (WOK) worden afgegeven voor het voertuig. In Nederland kan de WOK-status door drie instanties worden afgegeven, namelijk de RDW, politie en een schade-expert. Op het moment dat een auto deze status heeft mag er niet meer mee worden gereden, totdat de auto is goedgekeurd door de RDW. Indien de auto een WOK-status heeft zal de RDW check dit aantonen. Nadat de schade is hersteld en de status is opgeheven geeft de gratis kentekencheck aan dat de WOK-status niet van toepassing is. Immers, het probleem is verholpen.

Wat kan een reden zijn waarom een auto een WOK-status heeft?

De WOK-status wordt in twee situaties afgegeven; 1) bij ernstige schade, 2) bij import van een voertuig. In principe mag je elk voertuig wat nog kan rollen invoeren in Nederland, ernstige schade of niet, het maakt voor het invoeren niks uit. Het voertuig krijgt dan wel een WOK melding, deze komt uiteraard met ernstige schade niet door de kentekenkeuring heen.

Voor het afgeven van de WOK-status wordt naar een aantal zaken gekeken:

  • Wat is de staat van de carrosseriedelen? Is de carrosserie ernstig beschadigd?
  • Hoe is de staat van de langsbalken van het chassis? Zijn deze ernstig beschadigd?
  • Zijn er door het ongeval ernstige vervormingen aan de deurstijlen? Is er eventueel in deur- of raamstijlen geknipt door de hulpdiensten?
  • Wat is de staat van het frame van de auto en is de wielophanging nog goed?
  • Is er sprake van water en/of brandschade en hoe ernstig is deze schade?

Wat zegt de RDW WOK check mij?

Het is tegenwoordig mogelijk om een RDW OVI check te doen op de website van de RDW. Deze auto check geeft geen inzicht in het schadeverleden maar laat wel zien of het voertuig op dit moment, ten gevolge van import of schade, nog gekeurd moet worden. Deze check noemt men de RDW WOK check en is terug te vinden in de basisgegevens onder het kopje ‘status van het voertuig’. Onder ditzelfde kopje wordt tevens besproken of de auto is gestolen, of deze is voorzien van minimaal een WA verzekering en of het een import / export wagen betreft.

Hoe kom je weer van een WOK-status af?

Ten eerste is het belangrijk om je te realiseren dat je met een auto met WOK vermelding nooit mag rijden op de openbare weg. Indien je het vertrouwen hebt dat de auto door de keuring komt kan je een eendagskenteken aanvragen om naar het keuringsstation te rijden. Je bent dan verplicht rechtstreeks naar het keuringsstation te rijden zonder enige omweg. Indien je dit niet aandurft of te veel gedoe vindt kun je er ook voor kiezen om je auto te laten slepen / vervoeren. Duurt het hele proces te lang of kun je de auto niet meer herstellen? Zorg dan dat deze wordt geschorst of wordt gevrijwaard door een opkoper.

Is mijn voertuig met WOK-status verzekerd?

Nee, voertuigen met een WOK-status zijn niet verzekerd. Het kenteken is ingenomen en daarom is, ondanks dat het nummerbord er nog op zit, de auto niet meer voorzien van een kenteken. Indien je schade hebt en deze laat herstellen moet je je verzekering wel inlichten en deze laten doorlopen. Koop je een voertuig waarop een WOK-melding zit, dan kun je de auto niet verzekeren. Na de keuring kun je gewoon rondkijken voor autoverzekeringen en een voordelige uitzoeken.

Autohistorie opvragen? Check autoschade middels een kenteken check

Middels de auto check bovenaan deze pagina is het mogelijk de rdw voertuiggegevens van een voertuig op te vragen via het VWE. We spreken daar ook wel van een voertuig check of een rdw check. Een aanvulling op de RDW check is het opvragen van het autoverleden. Middels deze optie is het mogelijk om de geschiedenis van een kenteken te achterhalen. Deze online auto check geeft inzicht in geregistreerde schade aan een voertuig. Het opvragen van het autoverleden middels de auto check is mogelijk omdat men in Nederland de auto koppelt aan het kenteken. Voor Nederlanders is het dan ook mogelijk om de geschiedenis via het kenteken op te vragen. In het buitenland is een kenteken gekoppeld aan een persoon. Het is dan ook lastig om via het kenteken een online schade check te doen. Om de autohistorie in het buitenland te checken is het chassisnummer nodig. Op dit moment heeft Rdwcheck.nl geen toegang tot die buitenlandse data.

Let op: niet iedere vorm van schade wordt geregistreerd en niet alle gevallen staan in een database. Het kan dus voor komen dat het niet mogelijk is om de autohistorie te checken. Het controleren van de schade historie van een auto kan je veel ellende besparen en in het geval wat hierboven is besproken kan het je zelfs een lange juridische procedure besparen.

Schadehistorie hoeft geen afstel van de koopt te betekenen

Als uit het autoverleden blijkt dat er schade aan een auto is geweest, dan hoeft dit niet direct te betekenen dat er sprake is van een slechte auto. De eigenschap van schade is namelijk dat deze vaak te herstellen is. Als schade op de juiste manier hersteld is, dan hoeft er geen probleem te zijn. Het punt is alleen dat je het recht hebt om te weten of er schade aan een auto is geweest. Een kenteken check voor schade kan je helpen om deze informatie boven tafel te krijgen. Pas als je weet dat er schade aan een auto is geweest kan je vaststellen of de schade vakkundig is gerepareerd, of er iemand bijhalen die er meer verstand van heeft dan jij. Ook heeft een schadeauto vaak een lagere prijs dan een auto die geen schade heeft gehad. Als je weet dat een auto schade heeft gehad, kan je dit meenemen in je onderhandelingen. Een kenteken check voor schade kan je dus helpen om problemen te voorkomen, te onderzoeken of eventuele schade op een juiste manier is hersteld én kan je helpen om mogelijk een lagere koopprijs te bedingen. Overigens zijn er situaties waarin de schadehistorie dusdanig groot is dat de auto “totallos” is verklaard. In dat geval is het wellicht verstandiger om een andere auto aan te schaffen. Controleer ook altijd of er sprake is van een logische tellerstand. Dit kan je achterhalen door een NAP Check te doen. Bij de NAP controle kun je checken of de kilometerstand van een auto logisch of onlogisch is. Vanzelfsprekend is er bij een onlogische stand (in de meeste gevallen) sprake van fraude. Meer over het NAP rapport lees je verderop op deze pagina.

Schadehistorie buitenlandse auto natrekken

Zoals eerder besproken wordt er veel ‘gerommeld’ met import auto’s. Dit heeft alles te maken met de lage rest-BPM bij het invoeren van een auto met schade, waardoor de auto enorm goedkoop op Nederlands kenteken gezet kan worden. Tevens kunnen fraudeurs makkelijk sjoemelen omdat het kenteken veranderd en daarmee data verloren gaat. Het is daarom belangrijk om bij een import auto extreem op je hoede te zijn. De meest populaire landen voor het importeren van een auto zijn Duitsland en Belgie. Daarom bespreken wij deze twee landen afzonderlijk.

Schadeverleden Duitse auto opvragen

Het grootste aandeel van de schadeauto’s is afkomstig uit Duitsland. Het aanbod aan luxe auto’s is groot. Tevens is de aanschafprijs in Duitsland laag. Omdat Duitsland ruim 6 keer zoveel inwoners heeft als Nederland en de aanschafprijs van auto’s laag is zijn er veel relatief nieuwe occasions in omloop. Uiteraard betekent, hoe meer mensen op de weg, hoe meer risico op brokken. Dat is precies de reden waarom het aanbod aan schadeauto’s in Duitsland relatief groot is. De meeste import schadeauto’s komen dan ook uit Duitsland. Voordeel voor de malafide autohandelaar is dat tellerfraude eenvoudig is. Er is namelijk geen corresponderende database met Nederland. Dit betekent dat als de auto een Nederlands kentekent krijgt alle data verdwijnt. Deze is alleen op te vragen via een chassischeck, dit is een controle voor het autoverleden van een Duitse auto op basis van het chassisnummer.

Schadeverleden Belgische auto natrekken

Hoewel er aanzienlijk minder schadevoertuigen uit Belgie worden ingevoerd is dit aantal nogsteeds aanzienlijk. Belgen houden niet van schade en daarom worden de meeste schadeauto’s direct geexporteerd naar Frankrijk en Nederland. Gelukkig hoef je voor tellerfraude met een Belgische auto minder bang te zijn. Hier wordt namelijk streng op gelet in samenwerking met de Nederlandse RDW. Belgen hebben een Car-Pass, die moet altijd worden meegeleverd bij verkoop. Het schadeverleden van een Belgische auto is na te trekken op basis van het kenteken / chassisnummer.

Conclusie risico op schade import auto’s

Het verleden van een auto die uit het buitenland afkomstig is kun je natrekken op basis van het chassisnummer. De normale kentekencheck geeft niet altijd aan of er schade is in geval van een import auto. Het rapport zal wel aantonen dat er in verband met import een verhoogd risico is op fraude. Blijkt de auto die jij op het oog hebt een ingevoerde te zijn, doe dan altijd grondig onderzoek naar de historie of zoek verder naar een origineel Nederlandse auto.

De schadehistorie auto is één ding waar je op moet letten, er is echter meer!

Door de geschiedenis van een auto te achterhalen kunnen schade auto’s worden herkend. De schade kan fysiek zichtbaar zijn, of je kan achter de schade komen door een kenteken check voor schade te doen. Maar door het autoverleden van een voertuig te bekijken kom je echter niet achter een andere vorm van fraude. Veel fraude wordt gepleegd met de kilometerstand van auto’s. Veel mensen kiezen er daarom voor om niet alleen een kenteken check voor schade te doen, maar ook om een NAP check voor een tellerrapport op te vragen. NAP staat voor Nationale Auto Pas

RDW check autowaarde

Wat is een NAP check en wat is een tellerrapport?

De NAP check is een tool waarmee je tellerstanden kunt controleren. Een NAP tellerraport kijkt naar de kilometerstand van een voertuig. Als een auto bij een RDW erkende garage komt, wordt de kilometerstand opgeslagen in de database van de Nationale Auto Pas. Op het moment dat jij een kenteken invoert met de kilometerstand erbij die jij hebt doorgekregen, dan wordt deze gecombineerd met de gegevens uit de database van de Nationale Autopas. Is een voertuig vroeger bij een RDW erkende garage geweest en hebben die een lagere kilometerstand doorgegeven, dan zal uit het NAP tellerrapport blijken dat er iets niet in de haak is. Er is dan nog niet direct fraude in het spel, maar het is wel een extra reden om goed door te vragen bij de aankoop van een auto. Doorvragen is sowieso verstandig. Bovenstaande checks en rapporten zijn ook niet altijd volledig en kunnen ook omzeilt worden. Wel geven ze een indicatie. Doorvragen maakt je positie zeker ook sterker. Zeker wanneer je gemaakte afspraken op schrift hebt staan!

De RDW kentekencheck – Wat kunt u er nog meer mee?

Met de RDW kentekencheck kunt u een kenteken checken op auto waarde en u kunt ermee inzicht krijgen in alle RDW voertuiggegevens via onze koppeling met het VWE. Ook handig is de rekenmodule voor wegenbelasting, hiermee kunt u direct uw motorrijtuigenbelasting berekenen en zien wat de vaste lasten van een bepaald voertuig zijn. Houdt ook altijd rekening met verzekeringskosten en overige onderhoudskosten. Vooral de combinatie van autoverleden checken met tellerstanden controleren aan de hand van de NAP check zijn een enorme steun in de rug voor iedereen die een auto wilt kopen. Doe de kenteken check en verklein de kans om opgelicht te worden. Het doen van een kenteken check laat u binnen enkele seconden zien of de auto mogelijk betrokken is bij fraude en of de auto waarde overeenkomt met de vraagprijs. Het doen van een RDW kentekencheck is deels gratis. U kunt ervoor kiezen een volledig gratis kentekencheck te doen, bedenk echt wel dat deze dan niet zo compleet is als een betaalde kentekencheck.

Autowaarde en schadehistorie

Het spreekt voor zich dat de waarde van een voertuig kan worden beïnvloed door een eventuele schadehistorie. Doe daar altijd een online voertuig check om op die manier de autogeschiedenis in zijn geheel te achterhalen. Wij raden je aan om deze aan te vullen met een NAP check zodat je ook direct weet of de km stand klopt. Ten slotte kun je ook nog een antwoord op de vraag “Wat is mijn auto waard” krijgen door een waardecheck te doen. Zo weet je direct wat de gemiddelde verkoopwaarde van jouw voertuig is. Uiteraard is een dergelijke autowaarde berekening ook te gebruiken als je een tweedehands auto gaat kopen. Dan weet je immers of de verkoper een redelijke prijs voor de auto vraagt.


SaveSave

Wist je dat 1 op de 3 gebruikte auto's in Nederland een schadeverleden heeft?

Controleer Nu

63 Comments

Leave A Comment