Meerderheid occasions verkocht door merkdealers

Second slide

Doe RDW Kenteken Check nu!


✓ Gratis RDW voertuiggegevens
✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ Gestolen auto's check
✓ Bekijk APK vervaldatum
✓ RDW dagwaarde opvragen
8 Nov , 2017,
Editor
, , ,
No Comments

De overgrote meerderheid van de occasionaankopen worden gedaan door merkdealers. Tevens blijkt dat kennissen en familieleden een grote rol spelen bij de aanschaf van een tweedehands auto, dit in vergelijking met een nieuw exemplaar. Tenslotte neemt de import van occasions toe, terwijl de export iets afneemt. Deze interessante gegevens komen voort uit het Nationaal Occasion Onderzoek 2017.

 

Groter wordend contrast tussen autobedrijven en merkdealers

Gezamenlijk kwam het aantal verkochte occasions uit op ruim 1,1 miljoen. Het grote aantal bedrijven die voor dit aantal verantwoordelijk is, verkochten zo’n 63 tweedehandsauto’s op jaarbasis. Toch wordt het contrast tussen onafhankelijke autobedrijven en merkdealers alsmaar groter. Een relatief klein percentage (7%) verkoopt meer dan 200 auto occasions per jaar, al brengt 34 procent van de autobedrijven slechts tien gebruikte auto’s aan de man. De merkdealer is goed voor het meeste aantal occasionverkopen. Ook valt op dat bij deze dealers een grotere verscheidenheid aan type auto’s en automerken verkocht worden. De consument is het meest tevreden over een merkdealer, voornamelijk om de kwaliteit en betrouwbaarheid (garantie). De zelfstandige autobedrijven scoren minder op deze punten, echter worden andere zaken, zoals afstand en vraagprijs, juist beter gevonden.

Occasion kopen

Het consumptiepatroon van de occasionkoper: grote verschillen

In tegenstelling tot de aankoop van een nieuwe auto, waar de keuze vooral op basis van de proefrit en recensies wordt bepaald, is bij de aanschaf van een occasions de mening van familie en vrienden veel belangrijker. Voor een tweedehandsauto wordt er ook veel minder vaak het bedrijf bezocht, terwijl dit bij een nieuwe auto wel het geval is. Toch zijn er een aantal andere verschillen in het consumptiepatroon van een occasionkoper waar te nemen. Zo blijkt dat 90 procent bereidt is een grotere afstand af te leggen voor een occasion. Al helemaal wanneer het om een premiumautomerk gaat. Verder wordt verwacht dat de consument vaker kiest voor een gebruikte auto. Tot slot valt uit het onderzoek te concluderen dat het aantal verkochte occasions in bijna elke regio is toegenomen. Enkel in Zeeuws-Vlaanderen was er sprake van een daling. De grootste afzetmarkt in Nederland is toe te wijzen aan de stad Rotterdam (8%). Ook het noordelijke deel van Nederland was goed voor een flinke toename van het aantal verkochte occasions.

Familie oordeel occasion

De import en export van occasions: interessante cijfers

Als er wordt gekeken naar de export van occasions, dan valt vooral op dat de export van auto’s in het kleinere segment toeneemt. Zo nam het B –en mini-MPV segment met respectievelijk 8 en 12 procent toe. De meest populaire automerken zijn Opel en Volkswagen, al zijn Renault, Ford, Citroën en Volvo groeiende fabrikanten. Merken die het minder goed doen zijn auto’s van Japanse makelaardij en Mercedes-Benz. Het grootste deel van de jong gebruikte auto’s gaan naar West-Europa, terwijl oudere exemplaren naar het Oost-Europa en Afrika worden getransporteerd. Ook de (semi)elektrische auto’s vinden hun weg naar het buitenland. Hybride –en plug-in hybride voertuigen gaan vaak naar Hongarije en Jordanië en 100% elektrische auto’s naar Duitsland en Noorwegen. Tevens neemt de import van tweedehandsauto’s toe. Hierbij is vooral Volkswagen koploper (25%). Andere merken waarbij er sprake was van flinke groei zijn Tesla en Smart. Zij zijn goed voor een toename van respectievelijk 87% en 62%. Duitsland is met 62% het meest populaire importland, gevolgd door de andere directe buurlanden.

Bron: automobielmanagement.nl

 

Wist je dat 1 op de 3 gebruikte auto's in Nederland een schadeverleden heeft?

Controleer Nu

Leave A Comment