Milieuzones in Europese steden

Second slide

Doe RDW Kenteken Check nu!


✓ Gratis RDW voertuiggegevens
✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ Gestolen auto's check
✓ Bekijk APK vervaldatum
✓ RDW dagwaarde opvragen
26 Jul , 2018,
Editor
,
No Comments

Als u een autovakantie door Europa plant, wilt u weten waar deze milieuzones zijn, welke typen voertuigen eronder vallen, welke uitstootnormen vereist zijn en of voorafgaande registratie vereist is of niet. De meeste lage-emissiezones zijn niet alleen van invloed op bestelwagens en vrachtwagens, maar sommige, zoals die in Frankrijk, Duitsland en Italië, beïnvloeden ook auto’s.

In het afgelopen decennium was de afnemende luchtkwaliteit in Europa een punt van zorg. Fijnstof en stikstofoxide zijn verontreinigende stoffen in de lucht die veel schade aan het lichaam kunnen veroorzaken, waardoor de algehele kwaliteit van leven op lange termijn wordt verminderd. Luchtkwaliteit in stedelijke gebieden is een belangrijke kwestie en meer dan 200 steden in 10 landen in Europa hebben nu lage-emissiezones. In deze zones zijn voertuigen met een hoge uitstoot verboden of er worden toegangskosten in rekening gebracht. Emissiearme zones is de meest effectieve maatregel die steden kunnen nemen om de luchtvervuiling te verminderen.

Wat zijn lage-emissiezones?

Lage-emissiezones (LEZ’s) zijn gebieden waar de verplaatsing van vervuilende voertuigen wordt gereguleerd. Met andere woorden, de voertuigen met hogere uitstoot kunnen het gebied niet betreden of moeten extra betalen om deze milieuvriendelijke routes te passeren. Lage-emissiezones zijn ook wel bekend als Environment Zones, Umweltzonen (Duitsland), Milieuzones (Nederland), Lavutslippssone (Noorwegen), Miljozone (Denemarken) en Miljözon (Zweden).

Wat heeft u nodig om door een lage-emissiezone te rijden?

Volgens de richtlijnen is het verplicht voor bestuurders om een ​​speciale milieusticker of -badge op hun auto’s te hebben om de “groene zones” van een aantal Europese steden te betreden. Dit heeft echter veel complicaties veroorzaakt en heeft bewezen een logistieke nachtmerrie te zijn voor bedrijven en mensen in veel landen zoals Duitsland, Frankrijk en Nederland. Er zijn te veel vragen over deze milieuzones, zoals wanneer, waar en hoe de nieuwe milieuzones worden geïntroduceerd in Europese steden, en met welke normen rekening moet worden gehouden bij het passeren van dergelijke zones.

Alleen de aankoop van een milieusticker of vignet in Europa is vaak niet genoeg. Volgens een recente studie vindt bijna 80 procent van de mensen de regulering van milieuzones te gecompliceerd. De meeste mensen, vooral toeristen, raken vaak verdwaald in onbekende steden. Ze weten niet op welke wegen ze mogen rijden en wat nodig is om door een groene zone te rijden. Om dit beter te reguleren, zullen de regels in alle EU-landen hetzelfde moeten zijn. U kunt eenvoudig een milieusticker kopen door uw kenteken nummer in RDW te registreren.

Soorten milieustickers

Er zijn in principe drie verschillende soorten milieustickers of badges – een groene sticker die aangeeft dat het voertuig milieuvriendelijk is; een gele voor minder duurzame voertuigen (meestal diesel of oudere benzinevoertuigen); en een rode sticker is voor het laagste acceptatieniveau. De minder milieuvriendelijke, de gele en rode, stickers zullen uiteindelijk worden uitgefaseerd. Dit betekent dat alleen voertuigen met een groene sticker in milieuzones zijn toegestaan. Deze stickers zijn moeilijk te vervalsen en zullen onbruikbaar worden wanneer geprobeerd wordt ze van de voorruit te verwijderen.
Benzine- en dieselvoertuigen zonder katalysator komen niet in aanmerking van er sticker en zijn niet toegestaan ​​in de milieuzones. Borden die aangeven dat u een milieuzone binnengaat, zullen ook de stickers laten zien die achter het bord zijn toegestaan. Als u bijvoorbeeld een rode of gele sticker heeft en die sticker niet op het bord staat weergegeven, moet u omkeren. Auto’s die zich zonder juiste sticker in een milieuzone bevinden, krijgen een forse boete. Het feit dat uw auto in aanmerking komt voor een sticker is geen excuus. Of uw auto een vervuilingstest kan doorstaan ​​of niet, is ook niet relevant.

Nederlandse milieuzones voor personenauto’s

Steeds meer Europese steden verwerpen dieselmotoren met hoge uitstoot uit hun stadscentra. In Nederland nemen Rotterdam, Amsterdam en Utrecht de leiding met de milieuzones. Arnhem heeft al aangekondigd een milieuzone in te voeren; daarom mogen auto’s van voor 2004 vanaf 2019 niet meer in het stadscentrum van Arnhem komen.

Elke stad kan zijn eigen regels maken

Voorlopig is er geen duidelijk beleid. Is een sticker, een dagkaart of een vignet nodig? Zijn de regels gebaseerd op de datum van de eerste autorisatie van de auto, het al dan niet hebben van een roetfilter, of euronorm? En wat is eigenlijk een euronorm? Een recent onderzoek toont aan dat 40% van de gevraagden geen idee heeft wat de euronorm is en welk eurostandaard hun auto heeft. Om deze nieuwe richtlijn voor alle landen synergetisch te laten werken, zou er een gemeenschappelijke regel moeten zijn die op de hele EU van toepassing is.

Wist je dat 1 op de 3 gebruikte auto's in Nederland een schadeverleden heeft?

Controleer Nu

Leave A Comment