Nap check

Second slide

Doe de kentekencheck!

✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ APK vervaldatum opzoeken
✓ Gedetailleerde waarde opvragen

Heb jij een tweedehands auto op het oog of wil je jouw gebruikte auto verkopen? Dan kom je hoe dan ook in aanraking met vragen in relatie tot de Nationale Autopas (NAP). Hoewel de taken van stichting NAP sinds 2014 zijn overgenomen door de Rijksdienst voor het Wegverkeer en de RDW hier een eigen merk aan heeft getracht te geven, is het NAP certificaat in de ogen van de meeste consumenten nog altijd het betrouwbaarheidskenmerk voor een logische kilometerstand. Desalniettemin is de transitie van het NAP certificaat naar het RDW tellerrapport in gang gezet. Voor consumenten heeft dit geen gevolgen. Op deze pagina leggen we precies uit hoe jij als particulier een tellerstand check kunt doen en hoe je daarmee op een betrouwbare manier de tellerstand van een auto kunt controleren. We beginnen met een algemene introductie betreffende de NAP check en hoe deze kan worden gebruikt om een NAP certificaat op te vragen. Wij besteden uitgebreid aandacht aan het aspect tellerfraude en voertuigcriminaliteit. Lees dit aandachtig en/of bekijk de video zodat je goed beslagen ten ijs komt en spreekwoordelijk ‘niet door het ijs zakt’. Immers, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Heb je vragen? Stel deze gerust, wij zullen je zo snel mogelijk antwoord geven.

Voor de iedereen met haast een belangrijke tip:

Twijfel je over de betrouwbaarheid van een voertuig of de verkoper, zegt je onderbuikgevoel dat er iets niet klopt? Koop het voertuig dan NIET voordat je een kentekencheck hebt gedaan om fraudegevoelige aspecten zoals het schadeverleden of de tellerstand hebt gecontroleerd. Alternatief voor de online check is de aankoopkeuring. Deze is echter veel duurder dan de online kentekencheck, ons advies is daarom altijd eerst zelf een controle doen en daarna, indien je extra zekerheid wil en/of garantie, kiezen voor een aankoopkeuring.

Pas op voor certificaatfraudeurs! Controleer zelf!

Voor we verder ingaan op zaken met betrekking tot het controleren van de km stand willen wij graag benadrukken dat het van groot belang is om zelf een kilometerstand check te doen. Waarom? Omdat er helaas ook mensen / bedrijven zijn die het certificaat in photoshop namaken / aanpassen. Voor iemand met een beetje kennis van dit fotobewerkingsprogramma is het een koud kunstje het tellerraport zo aan te passen dat alles klopt. Doe het onderzoek naar het autoverleden daarom altijd zelf, zo weet je zeker dat je niet wordt opgelicht en voldoe je tevens aan je wettelijke onderzoekverplichting.

Wat is een NAP check?

De NAP check is de door de Nationale Autopas in het leven geroepen controle van tellerstanden. Het opvragen van een Nationale Autopas certificaat is de manier om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van tellerfraude.

Wat heb je nodig voor het aanvragen van NAP certificaat?

Het kenteken van de auto en de kilometerstand welke volgens de verkoper juist is en de mogelijkheid tot online betalen. Dit certificaat is alleen tegen geringe betaling beschikbaar.

Wat krijg je?

Een Nationale Autopas certificaat welke zal bevestigen of de tellerstand juist is of zal aangeven dat er sprake is van een teruggedraaide tellerstand. Zo voorkom je dat je een miskoop doet.

Autopas in het kort toegelicht

De NAP check is een van origine Nationale Autopas kilometerstand controle waarmee de consument inzicht kan krijgen in de juistheid van de kilometerstand. De Nationale Autopas zet zich sinds 1991 in tegen tellerfraude en deze database is recentelijk, in 2015, door de RDW overgenomen. Elke auto met een logische tellerstand krijgt een certificaat van de Nationale Autopas. Het is raadzaam om een auto te kopen met dit certificaat zodat je zeker weet dat er niet met de tellerstand is gerommeld. Vraag het certificaat altijd zelf aan of wees erbij terwijl de verkoper deze aangevraagd. Frauderen met certificaten en rapporten is namelijk nog eenvoudiger dan het terugdraaien van een tellerstand.

Waar staat NAP voor en wat is de NAP Check

Vraag jij je af wat er precies met Nap Check wordt bedoeld en wat de rol van Nationale autopas is? De NAP check is een tellerstand controle programma van de stichting Nationale Auto Pas, afkorting NAP.  Deze stichting zet zich in tegen fraude met km standen omdat dit een ernstig probleem is. Met de kilometercheck kunnen bedrijven en particulieren tellerstanden checken van een occasion. Vaak wordt gedacht dat tellerstand fraude alleen door bedrijven wordt gedaan, niets is minder waar want ook particulieren draaien tellers terug. Het is daarom voor zowel autobedrijven als particulieren belangrijk de check te doen voor dat zij de auto (in)kopen. Immers, als een autobedrijf een auto met teruggedraaide teller inkoopt kan deze moeilijk worden doorverkocht. Het bedrijf zal dan een kilometer correctie moeten laten uitvoeren door de RDW. Daarbij komt dat het bedrijf niet meer kan inschatten wanneer bepaalde belangrijke onderhoudsintervallen zijn uitgevoerd en daardoor een enorm risico nemen bij het afgeven van garantie op een dergelijk voertuig. Kortom, niemand zit te wachten op een wagen met teruggedraaide teller. Kortom, iedereen is op zijn/haar hoede om te voorkomen dat men iets met een teruggedraaide teller te maken krijgt (uitzondering zijn de fraudeurs uiteraard). De NAP check helpt je controleren of je te maken hebt met een fraude- of een nette auto. Vul het kenteken in en de km stand om eenvoudig de tellerstand te controleren. Dit kan voor elke auto vanaf bouwjaaer 1990. De Nationale Autopas registreert sinds de jaren 90 de tellerstanden van auto’s in samenwerking met garagebedrijven. Op het moment dat een auto voor onderhoud komt registreert de monteur de stand. Deze registratie maakt het opvragen van de NAP auto mogelijk. Waarom je een tellerstand zou willen controleren middels een nap rapport, hoewel dat eigenlijk wel duidelijk mag zijn aan de hand van de introductie, lees je in de volgende alinea.

Belang van het certificaat / tellerrapport

Wij krijgen regelmatig de vraag of het aan te raden is om een nap rapport op te vragen middels de kentekencheck. Ons antwoord is altijd volmondig JA. Een aantal redenen waarom het aan te raden is om deze gegevens op te vragen is:

  • Door de autopas check te doen weet je zeker dat de tellerstand juist is of voorkom je een miskoop doordat je er voor aankoop achter komt dat de tellerstand onjuist is.
  • Door de controle zelf uit te voeren weet je zeker dat het rapport legitiem is.
  • Omdat je weet dat de verkoopgegevens juist zijn kun je inschatten of de vraagprijs overeenkomt met de waarde van de auto.
  • Doordat je de auto alleen koopt indien de tellerstand juist is weet je wanneer de auto onderhoud nodig heeft.
  • Doordat je weet wanneer de auto onderhoud nodig heeft kun je tijdig onderhoud geven en daardoor grote onkosten ten gevolge van slecht onderhoud voorkomen.
  • Kortom, je weet beter wat je koopt en dat wat je ervoor betaald ook bij de staat van de auto past.

Wat is de invloed van het hebben van een certificaat voor de verkoper?

Het hebben van een teller certificaat heeft een aantal belangrijke voordelen. In het bovenstaande stuk hebben we het belang van een tellerrapport / certificaat besproken vanuit de verkoper gezien. In dit hoofdstuk bespreken we het belang van dit rapport vanuit de verkoper gezien.

Invloed tellerstand op autowaarde

Zowel particulieren als bedrijven hebben belang bij het kopen van een auto met een juiste tellerstand. Een auto met NAP certificaat verkoopt beter omdat deze altijd de voorkeur krijgt over een auto zonder certificaat. Hierdoor kan men een hogere vraagprijs hanteren een auto met autopas.

Invloed op transparantie onderhoudsstatus

Wanneer de verkoper het onderhoud heeft bijgehouden en een tellerrapport heeft wordt de wagen nog betrouwbaarder. Voor de koper zijn de km stand en de daaraan verbonden onderhoudsintervallen een grote indicatie voor een betrouwbaar voertuig. Dit verkoopt prettig, want de verkoper weet (tenzij deze fraudeert), dat deze een goede wagen verkoopt.

De ware situatie in kaart brengen

De tellerstand zegt veel over de waarde, verwachte levensduur en verwachte onderhoud van een wagen. Het is daarom een enorm belangrijke factor voor het bepalen van de ware situatie. Als verkoper kun je een onderscheid maken ten opzichte van andere verkopers door transparant en duidelijk te zijn. Eerlijkheid wordt altijd beloond.

Waarom fraudeurs het tellerrapport namaken?

Frauderen met tellerstanden is eenvoudig, buiten schot blijven is echter minder gemakkelijk. Want het gros van de consumenten doet zelf een km stand check bij de Nationale Autopas. Voor fraudeurs is er echter toch een manier om consumenten besodemieteren. Zij maken photoshoppen het rapport en printen deze uit. De consument / particulier voelt de noodzaak niet meer om zelf onderzoek te doen en doet een miskoop. Missie geslaagd voor de verkoper. Het vervalsen van een certificaat is kinderlijk eenvoudig. Doe de check daarom altijd zelf. Meer over deze fraudebusiness lees je hieronder.   RDW Check Nap check

Fraude met tellerstanden in de praktijk – Hoe en Waarom?

Het terugdraaien van tellers is een goede business omdat de waarde van een auto bepaald wordt door de tellerstand. Minder kilometers is meer waarde, dus terugdraaien is waardevermeerdering. Dit is ook de reden waarom dit, ondanks recente strafbaarstelling, nog zoveel wordt gedaan. Je loopt dus het risico slachtoffer te worden van tellerfraude wanneer je een tweedehands auto koopt. Dat dit risico groot is blijkt uit de cijfers, ruim 1 op de 18 auto’s heeft een teruggedraaide teller. We hebben het dan alleen nog maar over origineel Nederlandse auto’s. Bij import auto’s is dit percentage, om hierboven beschreven redenen, nog veel hoger (zeker 40 procent). Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de tweedehandsauto die jij op het oog heeft een teruggedraaide teller heeft. Echter kun je hier niet zonder meer vanuit gaan. Om zekerheid te krijgen doe je er verstandig aan een nap rapport kopen. Door een kilometerstand check te doen voorkom je dat je slachtoffer wordt van tellerfraude omdat je op een betrouwbare manier de kilometerstand kunt controleren.

Strafbaarstelling van terugdraaien tellerstanden

Sinds januari 2015 is het terugdraaien van tellerstanden wettelijk strafbaar. Dit besluit is genomen door de Tweede Kamer der State Generaal en gepubliceerd op 9 oktober 2012 op officielebekendmakingen.nl. Het betreft een wetswijzingen van de Wegenverkeerswet 1994. Het doel van de wetswijziging is het bestrijden van tellerfraude middels:

  1. Het verbod op het wijzigen van tellerstanden of de verwerking van tellerstandregistratie te beïnvloeden.
  2. Aanstelling van de RDW als organisatie voor het registreren van tellerstanden.

De overheid wil hiermee de strijd aan gaan met:

  1. Bedrijven en particulieren die middels het terugbrengen van de tellerstand een hogere prijs proberen te krijgen voor het voertuig.
  2. Onterecht importvoordeel door het beïnvloeden van de waarde en daarmee de verschuldigde BPM aanpakken.
  3. Ontwijken van fiscale bijtelling voor zakelijk gebruik aanpakken.
  4. Voorkomen dat men door valsheid een lagere verzekeringspremie betaald op basis van een kilometer-risico premie.

Hiermee wil de overheid de maatschappij behoeden van ernstige schade. Jaarlijks blijkt de schade door tellerfraude de maatschappij circa 160 miljoen euro te kosten. Helaas heeft strafbaarstelling tot op heden nog niet geleid tot afname van het aantal fraudegevallen. Sterker nog, men zou denken dat er, nu het strafbaar is en de wet dus nog altijd grof wordt overschreden, zou moeten leiden tot veroordelingen. Helaas heeft dit nog maar zelden tot een veroordeling geleid. Blijf dus altijd scherp, ook wanneer je een auto van een particulier koopt.

Is het dan echt zo gemakkelijk?

Ja, helaas wel! Of een teller nu digitaal of analoog is, terugdraaien kan altijd en is kinderlijk eenvoudig. Op dit moment is de Europese Unie wel bezig met een kwaliteitseis voor kilometertellers. Dit zou ervoor moeten zorgen dat alle auto’s die vanaf 2018 op de markt komen zijn voorzien van een fraudebestendige kilometerteller. Wij vragen ons natuurlijk af hoe lang het gaat duren voordat er een manier wordt gevonden om deze tellers toch te beïnvloeden. Feit is wel dat het een stap in de goede richting is.

Hoe makkelijk is het dan daadwerkelijk?

Het onderstaande filmpje laat binnen 1 minuut zien hoe gemakkelijk het terugdraaien van een tellerstand is. Met de verborgen camera laat PowNed zien dat het een simpele dienst is. Bekijk ook het onderzoek van Tros opgelicht via de onderstaande link. Dit fragment laat zien hoe eenvoudig het is om een auto in het buitenland te kopen om de tellerstand vervolgens terug te draaien.   https://opgelicht.avrotros.nl/uitzending/uitzending-gemist/13-01-2015/fragment/1103/

Hoe vaak gebeurt het?

Uit onderzoek blijkt dat 5,5 procent van de origineel Nederlandse voertuigen een onlogische tellerstand heeft. Bij import voertuigen is dit percentage vele malen hoger en is de kans zeker 40 procent dat je een auto koopt met een teruggedraaide tellerstand. Stichting Nationale Auto Pas erkend dit probleem al sinds de jaren 90 en is daarom een offensief begonnen. Dankzij media aandacht van Tros opgelicht is de politiek extra opgeschud en is er actie ondernomen. De overheid ziet de ernst van de zaak ook in en heeft ervoor gekozen te professionaliseren en een wetswijziging door te voeren. Met de inzet van de Nationale Auto Pas en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) hoopt de overheid tellerfraude een halt toe te roepen

Wat te doen als je slachtoffer van tellerfraude bent?

Ben je slachtoffer van tellerfraude, maak dan altijd melding. Doe aangifte bij de politie en meldt de tellerfraude bij de RDW. De kentekencheck van onze partner toont aan of de tellerstand van je auto logisch is of niet. In aanvulling hierop levert autoverleden een compleet tellerrapport met daarin alle bij hen bekende tellerstanden en registratiedata. Doe nu een tellerstand check, vergelijkbaar met de bij u wellicht bekende NAP check, en voorkom dat je slachtoffer wordt van tellerfraude. Al een auto gekocht en heb je geen km stand check gedaan? Dan raden wij je aan om alsnog de km stand op te vragen. De km stand opvragen om zo een tellerstand controle te doen kan op elk gewenst moment. Ben je nog in het aankoopproces en blijkt uit het NAP certificaat dat er sprake is van tellerfraude dan doe je er goed aan de verkoper hiermee te confronteren. Het kan zijn dat hij of zij zelf de teller heeft teruggedraaid of dat hij zelf ook slachtoffer is geworden van fraude. Dit kan het geval zijn indien hij of zij de tweede of derde eigenaar van de auto is en er in het verleden geen NAP certificaat is gekocht. Veel mensen weten immers niet wat de NAP is. Een tellerstand controle middels een kenteken check kan voor ieder in Nederland geregistreerd (op RDW kenteken) voertuig. Zoals we net al zeiden zijn vanaf 1991 alle tellerstanden bijgehouden door garagebedrijven in samenwerking met de RDW en Nationale Auto Pas. Hierdoor kunnen tellerstanden aan een RDW kenteken worden gekoppeld en geregistreerd. De NAP heeft tellerstanden van vrijwel alle motorrijtuigen bijgehouden in de periode van 1991 tot en met 2014. Na 2014 is de RDW de tellerstanden gaan registreren en aanbieden. Sinds het tweede kwartaal van 2016 wordt dit tellerrapport gepromoot als zijnde het RDW tellerrapport. Je kunt dus een soort autoverleden nap check doen om zo de km stand te controleren.

NAP check doen – Waarom?

Kentekencheck voor schade De km stand controleren middels de NAP check of het RDW tellerrapport is een absolute aanrader. De gevaren en kosten die kunnen voortkomen uit tellerfraude liegen er niet om. De km stand van auto’s worden teruggedraaid omdat de auto daardoor meer waard wordt. Dit komt voornamelijk doordat een auto afschrijft per kilometer en de relatie tussen kilometerstanden en onderhoudsstaat vaak gelijk opgaat. Ofwel, de tellerstand is een belangrijke factor voor het bepalen van de waarde en verwachte levensduur van een auto. Koop je een auto met incorrecte tellerstand dan kom je vrijwel zeker voor onverwachte kosten te staan en is de prijs die je betaald altijd te hoog. Vooral het uitstellen van onderhoud kan voor flinke technische problemen en extra kosten zorgen. Een rampzalig voorbeeld is bijvoorbeeld de distributieriem, wanneer jij denkt dat deze nog wel 50.000 kilometer mee kan terwijl deze in werkelijkheid in geleende functioneert. Op het moment dat deze riem knapt kom jij als bezitter van het voertuig voor grote onkosten te staan. Deze kosten zijn vele malen hoger dan de kosten van het voortijdig vervangen van de distributieriem. Als je denkt, dat overkomt mij niet? Er zijn verhalen bekend van mensen die een auto met teruggedraaide teller kopen (zonder dat ze dat weten) en daardoor niet weten dat die distributieriem aan vervanging toe is. Ze rijden door, de riem knapt en de motor loopt gigantische schade op of kan soms zelfs onherstelbaar beschadigd zijn. Hierdoor schrijft een auto in een keer volledig in waarde af. Enige oplossing is een totale revisie van het motorblok of een nieuwe auto kopen. Het blijkt dat schade veroorzaakt door km stand fraude voor de Nederlandse samenleving in de honderden miljoenen loopt. Dit geldt voor zowel particulieren, garagebedrijven en verzekeringsmaatschappijen. Ondanks strafbaarstelling is er helaas geen daling in het aantal fraudegevallen waarneembaar. Een Nap controle om zo een rdw kilometercheck te doen kan dus al snel lonen. Deze check bieden wij niet aan maar kun je als voertuigeigenaar doen via de website van de RDW, vaak ben je dan helaas te laat. Je kunt ook vragen of de verkoper, in jouw bijzijn een check kan doen bij de RDW of het heft in eigen handen nemen het de kilometerstand zelf controleren via deze link.

Voorkomen is beter dan genezen!

Bezuinig niet op onderzoek naar het autoverleden. Naast extra kosten is een auto met teruggedraaide kilometerteller kopen inherent aan teveel betalen. De kilometertellerstand heeft de prijs onterecht opgevoerd en daar betaal je voor. De auto is in feite meer afgeschreven dan de prijs die je betaald en je kan veel onderhoudskosten verwachten. Wil je geen slachtoffer worden van fraude? Dan is de NAP check, het RDW tellerrapport of de autoverleden tellerstand check de oplossing, hiermee controleer je of de tellerstand van een auto klopt. Is er sprake van fraude dan geeft de km controle dit zeker aan. Laat je dus niet verleiden door lage prijzen voor auto’s met lage tellerstanden maar doe eerst een rdw kilometercheck middels de nap controle. Zo voorkom je dat je wordt opgelicht.

Nationale Auto Pas en tellerfraude

Je weet nu dat het totaal aantal kilometers op de teller van een auto van invloed zijn op de waarde van een auto. Een auto met lage tellerstand is meer waard dan een auto met meer kilometers op de teller. Uiteraard spreken we over een gelijkwaardige auto (zelfde merk, type, bouwjaar) met gelijkwaardige specificaties. Kilometerstanden terugdraaien is eenvoudig (dit is geen aanmoediging!) en daarom wordt het bij zowel analoge als digitale tellers gedaan. Je hoeft geen monteur te zijn een tellerstand terug te voeren of een teller te vervangen. De Nap Nationale Autopas adviseert daarom bij zowel bedrijven als particulieren op je hoede te zijn. Niet alleen particulieren moeten opletten maar ook autobedrijven moeten hun ogen open houden en maken dankbaar gebruik van de NAP check voor tellerstanden. Dit blijkt wel uit het eerdere bericht wat we hebben geplaatst waar uit onderzoek blijkt dat autobedrijven veel schade leiden door tellerfraude. NAP-check-voor-tellerstanden

Meer risico op tellerfraude bij import auto

Er zijn situaties waarbij je extra risico loopt in relatie tot een onjuiste tellerstand. Extra risico op tellerfraude loop je bij auto’s die geïmporteerd zijn. Tellerstanden zijn met een normale kentekencheck in geval van een import auto niet terug te vinden. Dit komt ten eerste omdat doordat een auto bij import een nieuw kenteken krijgt en de informatie over het autoverleden niet wordt overgedragen. Ten tweede omdat een auto kenteken in het buitenland vaak persoon- en niet voertuig gebonden is. Alle informatie die beschikbaar is hangt hierdoor aan het chassisnummer en niet het nieuwe Nederlandse kenteken. Overigens kennen de meeste landen geen centraal registratiepunt zoals de Nationale Autopas deze heeft neergezet. Sommige dealernetwerken verzamelen samen kilometerstanden en onderhoudsdata, maar dat wordt met niemand gedeeld. Hierdoor is frauderen in het buitenland, maar zeker nog meer bij invoeren in Nederland erg aantrekkelijk voor fraudeurs. Immers, de pakkans is bijzonder klein omdat er de NAP en de RDW niet weten wat er met de auto is gebeurd in het buitenland. Wanneer de auto wordt ingevoerd zal de RDW de auto alleen keuren op veiligheid- en milieueisen en controleren op diefstal. Vervolgens wordt de auto op kenteken gezet en neemt met de in het dashboard aangegeven tellerstand over. Draai je voor die tijd de tellerstand terug dan wordt die tellerstand opgenomen in de database. Voor de fraudeur is tellerfraude bij import dubbel aantrekkelijk. Auto’s zijn in bijvoorbeeld Duitsland een stuk voordeliger in aanschaf. Als de auto veel heeft gereden daalt de prijs hard. Duitsers rijden veel grote afstanden. Hierdoor zijn er relatief veel jonge auto’s met hoger tellerstanden. Duitsers kopen bijna altijd nieuw en onderhouden hun voertuig over het algemeen goed. Voor Nederlandse fraudeurs is het een buitenkansje om daar een auto te kopen. Immers, je koopt voor minder en krijgt de kans om de waarde te vergroten door de tellerstand terug te draaien, zonder dat iemand dat kan controleren. Dit is precies de reden dat dit veel wordt gedaan. De winstmarge op een dergelijke auto is ongekend hoog. Belangrijk voordeel voor de fraudeur is het feit dat de waarde van een auto met een hogere tellerstand lager is. Een slimme importeur voert de auto dus in tegen een lage waarde en betaald daardoor minder BPM. Daarna wordt de tellerstand teruggedraaid en kan de balans worden opgemaakt. Ofwel, de winst door fraude worden geteld. Wil je toch een poging doen om het autoverleden van een import auto na te trekken? Dan heb je maar een optie: voertuiggegevens van alles wat in het buitenland is gebeurd zijn alleen op te vragen op basis van chassisnummer met een chassischeck. Niet alle import auto’s zijn geregistreerd maar het loont, vooral gezien het risico, zeker weten om een check te doen. Er zijn enorm veel mensen die een check hebben gedaan die hierdoor een miskoop zijn bespaard. De chassischeck geeft overigens ook aan of een auto schade heeft gehad en indien dit het geval is wordt een fotorapport hiervan meegegeven.

Tellerfraude bij taxibedrijven

Pas op voor ex taxi’s die als occasion worden aangeboden. Bij taxibedrijven staan er om bekend tellerstanden terug te draaien. De reden waarom zij dit doen is echter anders dan bij handelaren / occasion importeurs. Daar waar zij tellerstanden terugdraaien met als doel de waarde te verhogen en ten kosten van de nieuwe eigenaar winst proberen te behalen, doen taxibedrijven het om de belastingdienst te beduvelen. Kilometers staan gelijk aan omzet en daar moet belasting over worden afgedragen. Op het moment dat een bedrijf contant geld aanneemt en de tellerstand terugdraait is het alsof de rit niet heeft plaatsgevonden en heeft het bedrijf het geld ‘zwart’ in handen. Een andere reden voor km fraude is het verdoezelen van privégebruik. Je mag namelijk niet zomaar privégebruik maken van een taxi. Het terugdraaien van de teller kan privégebruik verdoezelen voor de belastingdienst maar ook voor de werkgever van wie de taxi is. Kortom, hoewel de beweegredenen anders zijn dan bij handelaren en importeurs is er rede genoeg om te rommelen met de tellerstanden. Uiteraard kan bij verkoop het terugdraaien van de tellerstand ook financieel voordeel opleveren, maar dit zal voor de taxibedrijven die de auto volledig afschrijven, niet het grootste voordeel opleveren.

Leaseauto’s interessant voor fraudeurs

Ook leaseauto’s zijn populair, na het leasecontract is een auto vaak relatief nieuw met veel kilometers. Leasemaatschappijen verkopen hun occasions aan handelaren, het is vervolgens deze tussenpersoon die de mogelijkheid heeft te frauderen. Dit gebeurt natuurlijk lang niet altijd, maar het is wel belangrijk om kritisch te zijn. Een leaseauto wordt over het algemeen rond de vijf jaar in de lease gehouden of tot een kilometerstand van maximaal 180.000 kilometer. Zeker wanneer een zakelijke rijder veel op de weg zit is het niet ondenkbaar dat deze de 180.000 kilometer in een jaar of drie aantikt. Voor zo’n jonge auto is het tevens niet bijzonder om de helft of minder op de teller te hebben. Hier ligt een grote kans voor fraudeurs. Het zal je namelijk niet opvallen of onlogisch in de oren klinken en de verleiding is dan ook groot om de situatie te vertrouwen. Neem echter het zekere voor het onzekere en neem het heft in eigen handen. Beter voorkomen dan genezen. Een teller kan zo 100.000 km worden teruggedraaid en toch betrouwbaar overkomen. De auto is in feite afgeschreven en wordt in een klap een reuze interessante occasion. Het waardeverschil tussen deze 100.000 km is gigantisch en de auto wordt bij terugdraaien zo duizenden euro’s meer waard. Doe je geen NAP check dan kun je zo’n auto kopen en denken dat je een goede deal hebt. Gelukkig kun je voor in Nederland geregistreerde leasauto’s ook gebruik maken van de kenteken check voor kilometerstand via Rdwcheck.nl.

Consequenties van een miskoop

Koop jij een dergelijke auto en ruil je de auto later in of breng je deze weg voor onderhoud dan zal het snel duidelijk worden dat je slachtoffer bent geworden van tellerfraude. Wil je de auto zelf verkopen dan heb je een probleem en zal je een correctie moeten laten uitvoeren bij de RDW om de teller juist te laten zetten. Een auto met onjuiste tellerstand is slecht te verkopen en nog minder waard.

Auto natrekken ‘just to be sure’

Koop je een auto online dan staat er soms al bij of de tellerstand klopt. Slimme verkopers geven gratis een nap certificaat als ze de auto verkopen. Hierdoor zou je denken dat je zelf geen napcheck uit te voeren aangezien je direct toegang hebt tot een nap tellerrapport. Toch raden wij aan om het zelf altijd te controleren. Aan de andere kant zijn er advertenties waarin het kenteken is afgeschermd. In dat geval zouden de alarmbellen moeten gaan rinkelen. Die persoon heeft waarschijnlijk wat te verbergen en een tellerstand controle zou dan sowieso een aanrader zijn. De NAP check geeft ook inzicht in de onderhoudsgeschiedenis. Tellerstanden worden ingevoerd bij onderhoud vanaf een prijs van € 150 euro. Je kan dus zien wanneer de laatste keer de kilometerstanden zijn ingevoerd en hierdoor inzicht krijgen in de laatste onderhoudsdata. Belangrijk, want onderhoud van een auto is van groot belang voor een duurzaam gebruik. Koop je een auto met BOVAG garantie dan weet je zeker dat de tellerstand klopt, deze mogen alleen met NAP worden verkocht. Via onze service kunnen ook particulieren in contact komen met organisaties die een tellerrapport / kilometerstand controle aanbieden. Hierdoor voorkom je dat jij slachtoffer wordt van een teruggedraaide teller.

Samenwerking NAP check en RDW

Samenwerking NAP check en RDW De afgelopen jaren is er veel verandert op gebied van anti-autofraude beleid. Zo is de indirecte samenwerking van Stichting Nationale Autopas overgegaan naar een directe samenwerking in 2015 de uiteindelijke overdracht van taken van de NAP naar de RDW.

Initiële samenwerking tussen instanties

In de eerste instantie is Stichting NAP zelfstandig begonnnen met het registeren van tellerstanden. Hierbij maakte men gebruik van het auto kenteken, welke door de RDW wordt verschaft, om de tellerstand aan het voertuig te verbinden in de database van de nap en werden garagebedrijven ingezet als registratiepunten.

Tweede fase samenwerking

Het succes dat de NAP heeft geboekt valt niet te ontkennen en heeft bewezen iets toe te voegen aan het betrouwbaar maken van het aankoopproces. Het Autopas certificaat is een begrip geworden en verzekerd een koper dat de door de verkoper aangegeven tellerstand juist is. Deze vorm van zekerheid en betrouwbaarheid is ook de BOVAG niet ontgaan en zo is de samenwerking tussen BOVAG en NAP ontstaan. De BOVAG staat voor garantie en heeft haar aangesloten bedrijven verplicht om auto’s alleen te verkopen met NAP certificaat en mee te werken aan de km stand registratie. De RDW blijft nog altijd passief betrokken in deze fase middels het verstrekken van voertuiggegevens via haar databeheerder aan Stichting NAP.

Van samenwerking naar overname en overheidsregulatie

De meest recente ontwikkeling betreft een overname van de autopas dataset door de RDW en overheidsregulering van tellerstandregistratie. Deze overname is gevolg van de wetswijziging wegenverkeerswet die het manipuleren van tellerstanden strafbaar maakt en het registeren van tellerstanden verplicht heeft. Op dit moment moet elk garagebedrijf de tellerstand doorsturen. De RDW heeft de totale database van de Nationale Autopas overgenomen. Op dit moment omvat het register van de RDW een database van ruim 88 miljoen NAP geregistreerde tellerstanden, over een totaal van ruim tien miljoen voertuigen en een tijd van ruim 25 jaar. Garagebedrijven leveren hun bijdragen door tellerstanden in te voeren in het RDW register wanneer zij een auto voor onderhoud, reparatie of APK keuring zien. Dit wordt overigens voor elk gemotoriseerd voertuig gedaan. Sinds de wetswijziging zijn garagebedrijven verplicht tellerstanden te registreren. Wil je een auto op kenteken natrekken, dan levert de NAP check zeker nuttige informatie op. Het garagebedrijf meldt de tellerstand bij de NAP en deze koppelt kentekengegevens van de RDW aan het tellerrapport. Door het kenteken volledig na te trekken kun je nog meer informatie over het autoverleden vinden. Daarover meer informatie op de andere pagina’s van onze website. RDW check Kenteken check

Direct een NAP check doen met RDW check

Wil je een occasion kopen, doe dan direct de NAP check en ga niet over tot aankoop zonder geldige Nationale Auto Pas. Pas wanneer de NAP zegt dat een autotellerstand klopt is het zo. De RDW check brengt je bij onze partners waar je een kilometerstand kunt controleren. Vul het kenteken in, wij geven je gratis inzicht in de algemene voertuiggegevens, wil je je tellerstand opvragen dan kan je via het gratis kentekenrapport doorklikken naar instanties die dat aanbieden. Vul het kenteken in zie wat de kenteken check jou oplevert. Ontvang naast het verbinden naar een organistatie die het tellerrapport aanbiedt ook inzicht in de actuele waarde van het voertuig, de motorrijtuigenbelasting en autoverleden informatie met betrekking tot schadehistorie van een voertuig. Onze kenteken zoeker is meer dan een check en geeft je een compleet overzicht aan nummerplaat informatie.

 

Nationale Autopas & RDW

Anno 2015 spreken we ook wel over de RDW kilometerstand en sinds de lancering van de consumentencampagne van de RDW medio april 2016 ook van het RDW tellerrapport. Vraag jij je af waarom we over de RDW kilometerstand spreken? Je hebt al kunnen lezen dat het RDW en nationale autopas samenwerkten. Sinds 1 januari 2014 is deze samenwerking nog inniger omdat sinds die datum de RDW de registratie en database van Stichting Nationale Autopas heeft overgenomen. Deze samenwerking is tot stand gekomen naar aanleiding van de wetswijziging wegenverkeerswet. Een positieve ontwikkeling als je het ons vraagt. Wil je de nap controleren? Dat kan nog steeds maar het opvragen en controleren van de km stand check gebeurt nu in de database van het Rijksdienst Wegverkeer. Door deze overname krijgt de strijd tegen tellerfraude een heel andere dimensie. Veel extra partners en partijen nemen nu deel aan deze strijd. Sterker nog, deze zijn wettelijk verplicht te participeren. De volgende organisatie en verenigingen werken samen om de km stand check mogelijk te maken:

  • het Ministerie van Veiligheid en Justitie;
  • het Ministerie van Infrastructuur en Milieu;
  • de Stichting NAP;
  • de BOVAG;
  • de RAI Vereniging;
  • de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA);
  • de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (STAV);
  • Garagebedrijven en Dealers;
  • de RDW.

Hoe werkt de RDW NAP kilometerstand check

NAP check

Aan het doel van de “NAP Check”, “Rdw km stand controle”, “tellerstand controle”, “ RDW check kilometer” of hoe men het ook noemt is niets veranderd. Het doel is nog steeds om middels een controle de km stand van een voertuig te checken om een antwoord op de vraag “klopt de kilometerstand van een auto” te krijgen. Wel heeft de overname van de NAP Check door het RDW heeft andere gevolgen.

Een daarvan is dat je nu bij de RDW de km stand kan controleren. Het Nap Certificaat is tegenwoordig bekend (sinds april 2016) onder de naam RDW tellerrapport. In dit rapport staan de rdw tellerstanden. Anders dan in het oude NAP Rapport wordt in de “NAP Check 2.0” gekeken of de rdw tellerstanden logisch of onlogisch zijn. Zoals je in het begin van dit artikel hebt kunnen lezen wordt door het garagebedrijf de km stand centraal in de RDW database geregistreerd op het moment dat een auto voor een onderhoudsbeurt komt. Omdat elke onderhoudsbeurt op een later moment in de toekomst plaatsvind lopen tellerstanden normaliter op. Niet alle aanbieders van tellerstand controles bieden daadwerkelijk een tellerrapport aan. Let dus goed op wat je koopt voordat je een betaling doet. Tellerstand logisch of onlogisch geeft je in principe alleen een indicatie, het is daarom handig om alle tellerstanden en registratiedata in te zien middels de betaalde check. Een ander risico van de logisch / onlogisch controle is de fraudegevoeligheid van de gratis variant.

Fraudegevoeligheid gratis tellerstand controle

 

De gratis tellerstand controle is niet waterdicht. Je hoeft alleen het kenteken in te voeren en krijgt dan te zien of de stand logisch of onlogisch is. Dit is gebaseerd op de laatste controle. Stel dat dit bijna een jaar geleden is, dan zou de check logisch aangeven, ook al heeft de verkoper de tellerstand teruggedraaid. Immers, de laatste keer was de tellerstand logisch. Dat zegt dus niks over de huidige stand. Het komt dus nog weleens voor dat mensen denken dat alles in orde is en toch een miskoop doen. Wil je zekerheid? Doe dan altijd een betaalde check waarbij je de huidige tellerstand moet invoeren.

 

Tellerstand logisch of onlogisch? Of geen oordeel?

Indien jij de rdw kilometerstand van een auto opvraagt middels de rdw tellerstandcontrole dan blijkt daaruit of er sprake is van een oplopende tellerstand (km stand logisch) of een aflopende tellerstand (km stand onlogisch). Blijkt dat er sprake is van een onlogische rdw kilometerstand dan is het waarschijnlijk dat er is gesjoemeld met de tellerstand van het betreffende voertuig. Er kan ook een oordeel ‘geen oordeel’ worden gegeven. Het is dan niet zeker dat de stand logisch of onlogisch is omdat er op moment van controleren door de RDW nog te weinig controles zijn geweest op dit specifieke voertuig waardoor men hierover niet met zekerheid een uitspraak durft te doen.

Voorkom een miskoop en controleer altijd de tellerstand van een voertuig. Vragen? Stel ze gerust! Let wel op, wij zijn niet de RDW. Wij zetten ons geheel onafhankelijk in voor u als consument en bieden u een gratis kenteken check.

Wat is een tellerrapport?

Een tellerrapport kan u vertellen of de kilometerstand van een voertuig logisch is. Dit wil zeggen dat er een km stand check wordt uitgevoerd, waarbij wordt gekeken naar de verschillende momenten waarop de kilometerstand is vastgelegd. Hierbij wordt gecontroleerd of de kilometerstand daadwerkelijk steeds oplopend is, en niet op een bepaald punt minder is geworden. Steeds wanneer er een km stand check wordt uitgevoerd, wordt deze geregistreerd. Hierdoor bestaat er een goed overzicht van de kilometerstanden van occasions door de jaren heen en kan er goed worden bepaald of de kilometerstand logisch is. Dit wordt vervolgens weergegeven in het officiële RDW tellerrapport.

De welbekende NAP check

In het verleden werd er veel gefraudeerd met kilometerstanden. Het was mogelijk om, voornamelijk bij oudere auto’s, heel gemakkelijk de kilometerteller terug te draaien. Hierdoor werd een auto aanzienlijk meer waard, omdat deze een stuk minder gereden zou hebben. Om dit soort fraude tegen te gaan werd de NAP check ingevoerd. NAP staat voor Nationale AutoPas. De NAP check werd voor het eerst gebruikt in 1991. Bij het NAP controleren werd de kilometerstand geregistreerd door de stichting Nationale AutoPas. Echter, dit betekent niet dat er na dit jaar geen kilometertellers meer zijn teruggedraaid. Het is namelijk zo dat het niet verplicht is om een auto aan te bieden met een NAP check. Voertuigen konden nog altijd een teruggedraaide kilometerstand hebben en worden aangeboden zonder NAP check. Pas sinds 1 januari 2014 is het terugdraaien van de kilometerteller bij de wet verboden. Het NAP controleren wordt tegenwoordig niet meer uitgevoerd door de stichting. Deze taak is inmiddels overgenomen door de RDW. Het NAP controleren heeft al veel mensen behoed voor het uitgeven van teveel geld aan een tweedehands auto.

Waarom is een RDW kentekencheck zo belangrijk?

Een kilometercheck, ook wel een RDW kentekencheck genoemd, is altijd verstandig wanneer u een occasion wilt kopen. Zeker de wat oudere auto’s, die al meerdere eigenaren hebben gehad, hebben toch een verhoogd risico op een teruggedraaide kilometerteller. Het is zelfs zo dat de kilometerteller teruggedraaid kan zijn zonder dat de verkoper waar u nu mee te maken heeft hier vanaf weet. Dit kan al jaren geleden gebeurd zijn, en juist hierom is de RDW kentekencheck zo belangrijk. We verwachten het allemaal niet, maar als we naar alle tweedehands personenauto’s in Nederland kijken, dan heeft 1 op de 18 een teruggedraaide kilometerteller. Dit is een aanzienlijk aantal. Een RDW tellerstand check kan helpen voorkomen dat een auto met een teruggedraaide kilometerstand tegen een te hoog bedrag wordt aangekocht.

De RDW check is optimaal betrouwbaar

Wanneer u kiest voor een RDW check, dan bent u ervan verzekerd dat de uitkomst betrouwbaar is. De gegevens die wij u tonen zijn algemene voertuiggegevens. Vanuit deze lijst met auto informatie kunt u verder navigeren naar aanvullende diensten van onze partners. U kunt via de RDW check, die zo heet omdat het een check is op basis van de RDW kenteken geregistreerde voertuiggegevens, door navigeren naar onafhankelijke partners die u eerlijk kunnen informeren over de betrouwbaarheid van de tellerstand.

RDW tellerrapport 100% betrouwbaar

Het is namelijk zo dat kilometerstanden worden geregistreerd op momenten die door de wet worden voorgeschreven. De kilometerstand controleren is daarmee een regelmatig terugkerende activiteit. Vervolgens wordt de kilometerstand geregistreerd en ontstaat er een reeks kilometerstanden. Bij een RDW inspectie wordt deze reeks bekeken. In de normale gang van zaken zou de kilometerstand voortdurend oplopen. Wanneer er tijdens een RDW check wordt opgemerkt dat de kilometerstand ergens in de reeks afwijkt, dan kan er tellerfraude worden geconstateerd. Kortom, de RDW tellerstand registratie en controle is bij de RDW in goede handen. Recentelijk introduceerde zij zelfs een eigen RDW tellerrapport, op te vragen via de officiele RDW website.

Een lage kilometerstand en tellerfraude RDW check RDW Ovi

Een kilometerstand controleren op een enkel moment kan nooit tellerfraude aangeven. Het is namelijk zo dat ieder voertuig op een andere wijze wordt gebruikt. U kunt twee voertuigen uit bouwjaar 1995 vergelijken. De ene auto heeft een kilometerstand van 130.000 en de andere heeft een kilometerstand van 340.000. Dit betekent zeker niet dat er bij de eerste auto sprake is van tellerfraude. Het kan zijn dat de eerste auto altijd van iemand is geweest die er vrijwel uitsluitend eens per week de boodschappen mee heeft gedaan, terwijl de tweede auto van iemand is geweest die er dagelijks mee naar het werk is gereden. Een relatief lage kilometerstand wijst dus niet per definitie op tellerfraude. De kilometerstand controleren op vaste momenten is daarom nodig om tellerfaude wel te kunnen aantonen.

Het kenteken controleren bij het RDW Ovi

De RDW Ovi verzorgt op dit moment alle registraties met betrekking tot rijbewijzen, kentekenbewijzen en bijvoorbeeld ook kilometerstanden. Wanneer u een RDW tellerrapport wilt ontvangen dan kunt u het kenteken controleren bij de RDW Ovi. Een km stand controleren gebeurt op basis van een kenteken check. Het kenteken checken en de gegevens registreren gebeurt op vaste momenten. Hoe dit werkt en via welke weg u het tellerrapport kunt opvragen is hierboven omschreven.

Tellerrapport en meer auto informatie opvragen?

Bij de RDW kunt u een tellerrapport opvragen. Er zijn ook andere aanbieders die online autohistorische gegevens aanbieden. Daar wordt niet alleen gekeken naar de kilometerstand. Naast het km stand checken worden ook andere zaken opgenomen. Zo kan men een auto controleren op het schadeverleden of een tweedehands auto controleren op aantal eigenaren die de auto in het verleden in het bezit hebben gehad. Daarnaast kan men de auto ook controleren op standaard zaken, zoals de massa, de motor of zelfs de oorspronkelijke kleur.  

Altijd eerst de RDW kilometerstand controleren

Als u een tweedehands auto wilt gaan kopen, en u heeft een voertuig op het oog, dan is het altijd aan te raden eerst de kilometerstand te controleren. U kunt het kenteken checken en vervolgens een tellerrapport ontvangen. Bij het kenteken controleren worden meerdere zaken bekeken, echter, het tellerrapport draait volledig om de stand van de kilometerteller. Een kilometerstand controleren kunt u goed zelf doen, bijvoorbeeld online bij de RDW of bij een andere online tellerrapport aanbieder, maar u kunt in veel gevallen ook via de verkoper een officieel RDW tellerraport aanvragen. De verkoper zal dan op uw verzoek het kenteken controleren door middel van een kenteken check bij het RDW. Het gebeurt overigens steeds vaker dat verkopers de km stand checken voordat er geïnteresseerden voor de auto zijn. Het is namelijk een belangrijk onderdeel bij het bepalen van de prijs van een auto. Plus, een betrouwbare autoverkoper zal zelf liever ook geen auto met teruggedraaide tellerstand inkopen. Meestal hebben dealers zelf een koppeling met het RDW en kunnen zij via deze RDW tool de tellerstand controleren. Het is echter wel slim om zelf ook te checken of de tellerstand op z’n minst logisch is, er kan natuurlijk ook met fotoshop geknoeid worden met ogenschijnlijk officiele documenten. Heeft u twijfels over de betrouwbaarheid van de verkoper? Controleer dan of het bedrijf als betrouwbaar bekent staat of niet.

Een kentekencheck vertelt u of u teveel betaalt RDW check Tellerrapport

De prijs van een tweedehands voertuig is opgebouwd uit diverse factoren. De kilometerstand is hier ook onderdeel van. Hoe lager de kilometerstand, hoe hoger de prijs. Dit is logisch, want de auto heeft aanzienlijk minder kilometers gereden, waardoor er ook minder slijtage is opgetreden (normaal gesproken). Een kenteken checken is de juiste wijze om erachter te komen of de kilometerteller betrouwbaar is. Zo ontdekt u met een kenteken check gemakkelijk of u niet teveel betaalt voor het voertuig. Wanneer na het km stand checken blijkt dat de kilometerteller is terug gedraaid op enig moment in het verleden, dan betekent dit dat de prijs van de auto te hoog is. U kunt dit aan de verkoper aangeven. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat iedere verkoper op de hoogte is van een onbetrouwbare kilometerstand. De verkoper zou hierop kunnen besluiten om de prijs van het voertuig te verlagen, echter, u kunt natuurlijk ook op basis van het tellerrapport besluiten de auto niet te kopen.

Zelf de tellerstand controleren

Zelf een kenteken checken is heel eenvoudig. U kunt een RDW kentekencheck uitvoeren op de website van de RDW. Tevens kunt u een tellerrapport / tellerstand controle (logisch / onlogisch) doen bij andere partijen dan de RDW. Echter, er is wel een vergoeding vereist om werkelijk alle gegevens van de auto te bemachtigen. Het bedrag is in de meeste gevallen vrij laag, vaak onder de vijf euro, maar er zijn altijd mensen die dit niet willen betalen. Deze mensen denken dat een grondige inspectie van de kilometerteller zelf ook zal zeggen of deze is teruggedraaid of niet. Dit is helaas niet van toepassing. Het terugdraaien van een kilometerstand kan op die wijze zijn gebeurd dat er werkelijk niets zichtbaar van is en is strafbaar. Een tellerstand controleren door enkel de teller te bekijken is dan ook geen optie. Daarnaast zijn er natuurlijk ook mensen die van mening zijn dat een auto van bijvoorbeeld vijftien jaar oud simpelweg niet maar 95.000 kilometer kan hebben gereden. Daarmee gaan zij er vanuit dat er sprake is van tellerfraude. Dit gaat ook niet op, want het kan zijn dat de auto altijd van de eerste eigenaar is geweest en dat deze persoon de auto alleen gebruikte als tweede auto, bijvoorbeeld om de boodschappen mee te doen. Het is dan ook zo dat eigenlijk alleen een echte RDW kenteken gebonden check-up u de echte waarheid kan vertellen.

Wat zijn de kosten van een tellerrapport?

De kosten van een RDW tellerrapport zijn nog niet stabiel, wij hebben op de website van de RDW diverse prijzen gezien. Tevens ziet u grote prijsverschillen in de tellerstand controles bij de diverse niet RDW verbonden websites. Dit heeft er alles mee te maken dat er meerdere websites bestaan die u de mogelijkheid bieden om een tellerrapport te laten opstellen, let wel op, het tellerrapport met inzage in tellerstanden wordt maar door weinig aanbieders aangeboden. De meeste bieden een tellerrapport met alleen de uitslag logisch of onlogisch aan. Deze websites maken, indien betrouwbaar, allemaal gebruik van de gegevens die via een omweg verkregen zijn van het RDW. Let wel op, hoewel sommige websites op de RDW lijken zijn zij absoluut geen onderdeel van de RDW. Echter, u laat het opvragen van de gegevens aan de website over, en hier brengt de website een bedrag voor in rekening. Het kan dus zijn dat u via de ene website meer betaalt dan via de andere website. Het meest verstandig is het dan ook om de gratis basis kenteken check direct bij Rdwcheck.nl te laten uitvoeren, zodat u het tellerrapport rechtstreeks bij onze partner kunt aanvragen en de mogelijkheid heeft nog meer autohistorische informatie op te vragen. Als u er zelf voor kiest een kenteken controle te laten uitvoeren, dan betaalt u deze kosten in de meeste gevallen zelf. Echter, een verkoper kan ook aanbieden de kosten op zich te nemen.

Wat als de occasion met kenteken check wordt aangeboden?

Wanneer u een tweedehands auto koopt met een RDW kenteken check, dan ontvangt u een bewijs van deze kenteken check bij de auto. Voorheen was dit het NAP bewijs, echter, de RDW verzorgt deze check nu. Wanneer een occasion wordt aangeboden met een kenteken check, maar hier is geen officieel tellerrapport van, dan moet u zich afvragen of het allemaal wel in de haak is. Er wordt namelijk een tellerrapport uitgegeven als er een km stand controle verricht wordt, dus deze moet aanwezig zijn. Is dit niet het geval, dan kunt u er het best voor kiezen om alsnog een RDW kenteken check te doen. Krijgt u wel een tellerrapport? Dan kunt u de gegevens van dit RDW tellerrapport controleren met de kilometerstand van de auto. Hier kan enkele kilometers verschil in zitten, omdat de auto mogelijk na de laatste controle nog gereden heeft, bijvoorbeeld voor een eerdere proefrit. Echter, het is niet mogelijk dat de kilometerstand lager ligt dan in het tellerrapport staat weergegeven.

De voordelen van een RDW tellerrapport

Een RDW tellerrapport vertelt u precies of de kilometerstand van een tweedehands voertuig juist is, of niet. U kunt aan de hand van dit rapport nagaan of er sprake is van tellerfraude. Zo kunt u gemakkelijk voorkomen dat u slachtoffer wordt van dit soort fraude. De gegevens van een officieel rapport zijn afkomstig van de RDW en dit betekent dat de gegevens optimaal betrouwbaar zijn. De RDW zorgt er namelijk voor dat alle kilometerstanden voortdurend worden geregistreerd op vaste momenten, waardoor er een reeks kilometerstanden van ieder voertuig bekend is. Afwijkingen in deze reeks wijzen op tellerfraude. De RDW heeft gezorgd voor een registratie van maar liefst een ruime 90 miljoen kilometerstanden.

Hoe kan het dat mijn kenteken niet bekend is bij de RDW?

Het komt voor dat een kenteken check niet direct kan plaatsvinden bij de RDW. In dit geval krijgt u een melding dat het kenteken ongeldig is. Natuurlijk erg vervelend wanneer het toch echt om uw kenteken gaat en u geen typefout heeft gemaakt. Er kunnen meerdere redenen zijn waardoor het kenteken als niet geldig wordt aangegeven bij de RDW. Op de eerste plaats kan het zijn dat de auto te oud is. Het kenteken kan in dit geval wel via andere websites worden gecheckt. Daarnaast kan het ook zijn dat het kenteken nog te jong is. De RDW heeft wat tijd nodig om het splinternieuwe kenteken te registreren. Ook kan het gaan om een importauto of om een auto die wel al op kenteken gezet is, maar nog geen eerste tenaamstelling heeft.

Ga voor zekerheid RDW check kenteken check

De aankoop van een tweedehands voertuig is niet zomaar iets, Het is toch weer een aanzienlijke uitgave en u wilt daarom wel zeker zijn dat alles in orde is. 5% van alle occasions heeft een teruggedraaide kilometerteller, dus als u van de verkoper geen RDW tellerrapport krijgt is het altijd aan te raden deze zelf aan te vragen. U kunt beter zeker weten dat alles in orde is dan een groot bedrag uitgeven aan een auto die in werkelijkheid veel minder waard is. U kunt het officiele RDW tellerrapport alleen via de RDW zelf verkrijgen. Klik hier voor een alternatief om de tellerstand te controleren.

34 Comments

  1. Fraudeur January 30, 2015 at 10:17 am Reply
  2. Veranderingen nu NAP check is overgenomen door RDW May 13, 2015 at 12:47 pm Reply

    […] NAP CHECK […]

  3. aquamarina June 5, 2015 at 9:35 am Reply

    nap check

  4. m. krijne June 22, 2015 at 7:31 am Reply

    Graag check

  5. h arends June 26, 2015 at 3:42 pm Reply

    Ik wil deze auto kopen

  6. Peter Pelzer July 12, 2015 at 2:54 pm Reply

    Ok

  7. jeroen July 30, 2015 at 2:41 pm Reply

    de c5 hier op LPG van 2003 zou maar 180 000 km hebben, klopt dit wel?
    of zijn er ook nog andere gebreken??

    • admin August 11, 2015 at 1:31 pm Reply

      Hoi Jeroen,

      Als uit de NAP check blijkt dat de tellerstand logisch is dan zit het snor. Er wordt gebruik gemaakt van de door het RDW geregistreerde tellerstanden.

      Gr,

      Rdwcheck.nl

  8. George August 3, 2015 at 1:48 pm Reply

    Wil deze auto kopen

  9. tim van vloten September 19, 2015 at 3:38 pm Reply

    Even controle voor de aankoop

  10. M. van der Zee October 27, 2015 at 11:27 am Reply

    Heb zojuist een NAP check gedaan met als resultaat: onwaarschijnlijk. Volgens de verkoper klopt alles wel degelijk en krijgt hij na een check bij RDW wel een goed resultaat. Hoe kan dit?

    MvG

    • admin October 27, 2015 at 11:56 am Reply

      Beste,

      Het kan zijn dat u de km stand een fractie te hoog heeft ingesteld en de tellerstand met een net iets lagere stand is geregistreerd. Het kan ook zijn dat de u de km stand op een andere manier dan de verkoper invoer. Denk hier bijvoorbeeld aan 10.000 vs 10000. Zonder een mening te geven is het ook mogelijk dat er sprake is van fraude.

      GR,

  11. RDW OVI & Inruilwaarde berekenen – Rdwcheck.nl April 16, 2016 at 12:11 pm Reply

    […] Nap check […]

  12. Wat doet de Rijksdienst Wegverkeer? – Rdwcheck.nl May 10, 2016 at 9:38 am Reply

    […] Nap check […]

  13. Online schadehistorie opvragen met de autoschade check May 10, 2016 at 10:45 am Reply

    […] Nap check […]

  14. Wat kun je met de km tellerstand controle- Rdwcheck.nl June 1, 2016 at 7:25 pm Reply

    […] Nap check […]

  15. Autoverleden controleren met de RDW check – Rdwcheck.nl June 1, 2016 at 7:58 pm Reply

    […] Nap check […]

  16. Hoe kun je problemen voorkomen met een RDW kentekencheck June 2, 2016 at 9:28 am Reply

    […] Nap check […]

  17. Wat kan ik met RDW kenteken check kilometerstanden? – Rdw June 2, 2016 at 10:28 am Reply

    […] Nap check […]

  18. Welke diensten biedt rdwcheck.nl? – Rdwcheck.nl June 3, 2016 at 12:32 pm Reply

    […] Nap check […]

  19. Hoe wordt er gefraudeerd met NAP Certificaten – Rdwcheck.nl June 3, 2016 at 12:41 pm Reply

    […] Nap check […]

  20. Wat moet je weten over het RDW kenteken? – Rdwcheck.nl June 3, 2016 at 12:55 pm Reply

    […] Nap check […]

  21. Jose June 30, 2016 at 5:26 pm Reply

    Mijn kilometer stand komt hier naar boven als onlogisch, terwijl het toch echt de kilometer stand is. We hebben alleen niet veel gereden met de auto het laatste jaar, nu proberen hem te verkopen en staat hij onterecht geregistreerd als onbetrouwbaar en dat vormt een probleem bij de verkoop. Hoe kan ik dit laten wijzigen. Ik heb een NAP pas bij de auto!

    • admin July 13, 2016 at 9:06 am Reply

      Beste Jose,

      Enorm vervelend om te horen. U kunt het beste contact opnemen met het RDW contact opnemen met het RDW of contact opnemen met het garagebedrijf waar uw auto in onderhoud is geweest. Zij kunnen u hier zeker bij helpen.

      Ik hoop dat de problemen met de tellerstand / het tellerrapport van uw auto snel kunnen worden opgelost.

      Sophie – Klantenservice

  22. René January 5, 2017 at 7:23 pm Reply

    Ik heb een auto gevonden maar deze is geïmporteerd. Op welke wijze kan ik dan checken of de kilometerstand correct is en niet is teruggedraaid?

    • Editor January 6, 2017 at 9:20 am Reply

      Beste Rene,

      Is de auto recent geimporteerd of al lange tijd in Nederland? Als de auto al langer in Nederland is kunt u de kilometerstand via het reguliere traject checken. Dan weet u in ieder geval of de tellerstand in de tijd dat de auto in Nederland is logisch verloopt. Controleren of de tellerstand van een import auto juist is blijft lastig, want de databases werken internationaal niet samen. Wat u het beste kunt doen is het chassisnummer checken om te zien of er foto’s zijn van het dashboard waarbij de tellerstand af te lezen is. Wees echter altijd op uw hoeden, er wordt veel gefraudeerd met import auto’s. Juist omdat het zo gemakkelijk is om de tellerstand terug te draaien voordat men de auto invoert.

      Wat ook belangrijk is. Controleer of de staat van de auto overeenkomt met de kilometerstand. Heeft de auto bijvoorbeeld weinig gereden en is de auto relatief jong, dan kan het zo zijn dat de auto nog op originele banden staat. U kunt de datum van de banden op de band vinden en tevens de slijtage kan een indicatie zijn. Kijk ook naar de bekledig, een auto met weinig km moet nette bekleding hebben en een auto met veel km is dus ook meer in gezeten en kan daarom meer slijtage op de zittingen vertonen.

      Ik hoor graag hoe het u is vergaan en of u nog vragen heeft?

      Met vriendelijke groet,
      Sophie Team Klantenservice

  23. Daling export en forse toename import auto’s in 2016 – Met een RDW Check inzicht in voertuiggegevens – Rdwcheck.nl January 20, 2017 at 2:43 pm Reply

    […] Nap check […]

  24. Tips bij het kopen van een tweedehands auto – Met een RDW Check inzicht in voertuiggegevens – Rdwcheck.nl March 6, 2017 at 1:17 pm Reply

    […] Nap check […]

  25. RDW laat beveiliging testen door hackers – Met een RDW Check inzicht in voertuiggegevens – Rdwcheck.nl March 9, 2017 at 9:46 am Reply

    […] Nap check […]

  26. 163.000 onlogische tellerstanden gevonden in 2015 – Met een RDW Check inzicht in voertuiggegevens – Rdwcheck.nl April 3, 2017 at 2:05 pm Reply

    […] Nap check […]

  27. Grote Stijging Verkoop Bedrijfswagens In EU – Rdwcheck.nl April 26, 2017 at 8:58 am Reply

    […] Nap check […]

  28. Wat is een tellerrapport van de NAP? – Met een RDW Check inzicht in voertuiggegevens – Rdwcheck.nl June 21, 2017 at 2:18 pm Reply

    […] Nap check […]

  29. Nannie vd Donk July 26, 2017 at 2:04 pm Reply

    Auto gekocht met nationale auto pas nummer . Maar geen pas ??

  30. De beste occasions van 2017 – Met een RDW Check inzicht in voertuiggegevens – Rdwcheck.nl October 9, 2017 at 8:46 am Reply

    […] Nap check […]

Leave A Comment