Tweedehands auto gekocht met gebreken – Wie betaald het herstel?

Second slide

Doe RDW Kenteken Check nu!


✓ Gratis RDW voertuiggegevens
✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ Gestolen auto's check
✓ Bekijk APK vervaldatum
✓ RDW dagwaarde opvragen
26 Jan , 2017,
Editor
, , , , , , ,
one comments

Recent een tweedehands auto gekocht en blijkt na aankoop dat er ineens reparaties nodig zijn? Dan ga je uiteraard terug naar de dealer / het garagebedrijf om de reparatie te laten uitvoeren. Maar wie gaat die reparatie betalen? Je hebt waarschijnlijk meer recht op garantie dan je verwacht.

Verkoper moet deugdelijk voertuig verkopen

De basisregel is dat het autobedrijf een deugdelijke auto moet verkopen. Zij zijn expert en kunnen dus inschatten of de auto goed is of niet. Zij zijn verplicht om ervoor te zorgen dat de auto aan de verwachtingen, in verhouding met de prijs, voldoet. Uiteraard kun je niet de verwachtingen van een nieuwe auto hebben bij een occasion. Maar de auto moet wel goed zijn. Gaat de auto kort na aankoop kapot, en heb jij een marktconforme prijs betaald, dan is het bedrijf verplicht de auto te repareren.

Het is belangrijk of de auto voldoet aan wat je mag verwachten. Dit is afhankelijk van een aantal factoren:

  1. Het Bouwjaar
  2. De kilometerstand
  3. De prijs
  4. Het merk
  5. De garantie
  6. Informatie gegeven door de verkoper.

Over het algemeen is een combinatie van deze factoren bepalend. Heb je een jonge occasion met weinig kilometers op de teller zonder schadeverleden voor een normaal bedrag gekocht, dan mag je er vanuit gaan dat de auto goed is. Koop je dezelfde auto met veel kilometers voor een enorm scherpe prijs dan kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat de kans groot is dat er nog wat reparaties aankomen. In het eerste geval mag je van de garage verwachten dat zij het kosteloos of tegen kostprijs herstellen, ook zonder garantie. In het tweede geval kun je het altijd proberen maar ben je toegeleverd aan de coulante van de verkoper. Immers, jij hebt gekozen voor een scherpe deal voor een auto die meer gebruikt is en daarmee ook de keuze gemaakt voor minder hoge kwaliteit verwachtingen dan optie 1. Wil je aantonen dat het onderdeel al versleten was bij aankoop dan kun je dit eventueel bij een ander bedrijf laten vastleggen.

Bewijslast reparatieverantwoordelijkheid

Wanneer je als consument iets koopt bij een bedrijf heb je altijd recht op wettelijke garantie. Dit betekent dat je de eerste 6 maanden na je aankoop extra wordt beschermd door de wet.

Indien je gebruik wilt maken van deze wettelijke garantie moet je normaal gesproken wel aantonen dat de auto het gebrek al had op moment dat jij de auto kocht. Constateer je het gebrek binnen 6 maanden en dan hoef je dat niet aan te tonen. De verkoper moet de auto dan gewoon maken. Is deze het er niet mee eens dan zal de verkoper moeten aantonen dat het gebrek er nog niet was toen jij de auto kocht en dat het gebrek dus door jouw eigen toedoen is ontstaan.

Realiseer je wel dat deze garantie alleen van toepassing is bij een consumentenaankoop, ofwel een koop van een consument bij een autobedrijf. Koop je een auto van een particulier dan geldt de wettelijke garantie niet op dezelfde manier. Je bent wel voorzien van bescherming tegen verborgen gebreken alleen moet je deze wel zelf aantonen dat het gebrek er echt was voor dat je de auto kocht en dat de verkoper ervan op de hoogte had kunnen zijn.

Voor wie komen de kosten?reparatie voor kosten autobedrijf

De reparatiekosten van gebreken die voldoen aan de eisen voor wettelijke garantie zijn, binnen de eerste 6 maanden, meestal geheel voor de verkoper. En zelfs na 6 maanden kun je de kosten voor reparatie / vervanging, mits je kunt aantonen dat het gebrek er voor aankoop al was, nog geheel verhalen op de verkoper. Wel speelt de afweging wat je mag verwachten van de occasion altijd mee. Elke situatie is uniek en het is daarom altijd even goed kijken wie de kosten moet gaan betalen, jij of de verkoper.

Hoe kan ik reparatiekosten op de verkoper verhalen?

Neem contact op met de verkoper. Vertel je verhaal en leg de verkoper uit hoe jij graag zou zien dat de situatie wordt opgelost. Gaat de verkoper hier niet op in, dan moet je de verkoper schriftelijk verzoeken het probleem binnen een vaste termijn, bijvoorbeeld 10 werkdagen, te herstellen. Geef in je brief aan dat als de verkoper hier niet op in gaat je de auto laat herstellen en de kosten op de verkoper gaat verhalen of de koopovereenkomst laat ontbinden. Net wat jij wilt en wat redelijk is.

 

wie betaald herstelkosten auto

 

 

Wist je dat 1 op de 3 gebruikte auto's in Nederland een schadeverleden heeft?

Controleer Nu

1 Comment

Leave A Comment