Wat is BOVAG garantie?

Second slide

Doe de Online Kentekencheck!

✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ Gestolen auto’s check
✓ APK vervaldatum opzoeken
✓ Gedetailleerde waarde opvragen

3 Aug , 2015,
Editor
, , ,
23 comments

De BOVAG garantie is een garantie die je krijgt als je jouw occasion bij een BOVAG garage koopt. Zo heb je minimaal zes maanden garantie op jouw tweedehands auto als je deze via een BOVAG-dealer koopt, waarbij onder andere gebreken worden gedekt die gedurende de garantieperiode als gevolg van normaal gebruik ontstaan en gebreken die op het moment van de koop niet waarneembaar waren. Het voornaamste doel van de garantie is dan ook het dekken van de kosten van verborgen gebreken, want door auto verzekeren tegen verborgen gebreken voorkom je dat je na de koop van een auto plotseling naar de garage moet voor onverwachte reparaties. Meer weten over de BOVAG garantie? Lees dan in dit artikel wanneer je recht hebt op deze garantie, wat de kosten van de garantie zijn en of het verstandiger is om een auto met of zonder garantie te kopen.

 

occasion verkoopWanneer heb ik recht op de auto garantie verzekering van BOVAG?

Je hebt recht op de garantie als je een auto hebt gekocht bij een erkende BOVAG aangesloten dealer en jouw tweedehands auto minimaal 4500 euro heeft gekost. Is de aankoopwaarde van de tweedehands auto lager dan 4500 euro, dan krijg je wel nog garantie als de aankoopwaarde meer dan 35 procent van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto is. Heb je bij de aankoop schriftelijk afgezien van de garantie, dan kun je hier geen aanspraak meer op doen.

 

Wat zijn de kosten garantie auto?

Als je een auto koopt en jouw auto aan bovenstaande voorwaarden voldoet, is de garantie van jouw voertuig inbegrepen bij de koop. Dit betekent dat je geen geld hoeft te betalen om gebruik te maken van de garantie en dat er dus geen kosten zijn als je de garantie gebruikt.

 

Is er een risico auto kopen zonder garantie?

Als je een tweedehands auto gaat kopen, kun je zelf kiezen of je een auto aanschaft met of zonder garantie. Kies je voor een auto zonder garantie of heb je een auto met garantie en zie je schriftelijk af van deze garantie, dan loop je natuurlijk meer risico dan wanneer je wel garantie hebt. Zo kan een auto er nog zo goed uit zien in de showroom en nog zo prettig rijden tijdens de proefrit, maar wil dit niet zeggen dat er geen verborgen gebreken aanwezig zijn in het voertuig. Wil je controleren of een voertuig garantie heeft? Controleer dit dan door middel van een kenteken check of vraag het aan de BOVAG dealer van het betreffende voertuig.

23 Comments

  1. Maenhout August 30, 2015 at 6:48 am Reply

    Ik kan wel kenteken invullen rechtsboven op de diverse tabbladen van deze pagina, maar nergens het kenteken versturen om autohistorie op te vragen…… Ik moet iets over het hoofd zien of de pagina is niet werkend?

    • admin August 31, 2015 at 12:50 pm Reply

      Beste,

      Wat is het kenteken dan zoeken wij het voor je uit.

      Gr,

      Rdwcheck.nl

  2. Garantie op je auto? Je hebt meer rechten dan je denkt! – RDW check – Dagwaarde auto berekenen inclusief NAP Check February 28, 2016 at 2:50 pm Reply

    […] maakt geen verschil. Er gelden namelijk gewoon universele regels voor zowel fabrieksgarantie als de BOVAG-garantie. Al met al, het maakt dus niet uit waar je jouw auto koopt. Bij beide partijen kun je een […]

  3. Hans Groot Enzerink December 15, 2016 at 11:24 pm Reply

    Op een te kopen auto zit nog 6 maand fabrieksgarantie
    Nu moet ik bij de aankoop 495 euo voor 6 maand bovaggarantie betalen
    Is dit niet wat overdreven ,Wat betaal ik voor de bovaggaranie die de fabrieksgarantie niet vergoed

    • Editor December 19, 2016 at 2:54 pm Reply

      Beste,

      De fabrieksgarantie is meestal een heel algemene garantie. Stel je koppelingsplaten blijken versleten dan kun je daarvoor geen aanspraak doen op de fabrieksgarantie. Indien u een occasion koopt en BOVAG garantie afneemt en de koppelingsplaten blijken versleten te zijn of u ontdekt andere gebreken, dan kunt u deze laten herstellen onder de garantie.

      Koopt u een auto bij een handelaar of merkdealer? Zij kunnen u ook goed de verschillen uitleggen.

      Groet,
      Klantenservice

  4. meta veenendaal February 26, 2017 at 1:55 pm Reply

    Toen ik mijn tweedehandse auto kocht heb ik met nadruk gevraagt of de distrubutieriem vervangen moest worden dit was volgens de garage niet het geval maar bij navraag bij een andere garage bleek dat die wel vervangen had moeten zijn de garage wilt nu alleen korting geven mogen ze dit doen het is een dacia sandero van 8 jaar oud
    hij is met bovag garantie gekocht

    • Editor March 2, 2017 at 7:51 am Reply

      Beste,

      Dat is lastig te zeggen. U kunt het beste contact opnemen met de BOVAG zelf en daar een klacht neerleggen over de gang van zaken met het betreffende bedrijf. Het telefoonnummer voor klachten en geschillen van de BOVAG is 0900 269 22 68. De BOVAG zal uw belangen behartigen en bemiddelen tussen u en het bedrijf. Indien dit niet naar wens verloopt kunt u ook een bezoek brengen aan het juridisch loket.

      Groet,
      Klantenservice

  5. D.Frehn April 1, 2017 at 4:21 pm Reply

    Vraagje… Valt een ‘hoog’ brandstof gebruik onder de garantie? Met hoog bedoel ik bij een gemiddeld verbruik 7 liter ipv 4.6 liter. Ik snap dat de opgegeven verbruikwaarden niet te halen zijn maar bijna 2 en een half liter verschil vind ik nogal veel. Geloof mij dat ik echt normaal rijd en dat ik ontzettend mijn best heb gedaan om het te halen. Zodra het kon heb ik met cruise controle gereden. Zuiniger kan niet. Het betreft een Civic hybrid 2010.
    Groet D.Frehn

    • Editor April 3, 2017 at 7:17 am Reply

      Beste,

      U zou dit bij de verkoper kunnen aankaarten. Wellicht dat er een technisch probleem aan ten grondslag ligt? Dat zou dan onder garantie kunnen vallen. Helaas is zijn de door de fabrikant opgegeven verbruiksspecificaties vaak sterk afwijkend van de realiteit. De auto wordt getest onder optimale omstandigheden, zonder spiegels en met een lagere weerstand. Kortom, het wijkt altijd af.

      Groet,
      Sophie

  6. R. Dekker April 8, 2017 at 11:19 am Reply

    Beste rdwcheck.nl,

    Mag een erkend Bovag bedrijf extra kosten in rekening brengen voor 6 maanden Bovag garantie?

    Groetjes Roland

    • Editor April 10, 2017 at 6:17 am Reply

      Beste Roland,

      De meeste autobedrijven rekenen wel extra kosten voor garantie. Alleen dienen zij hier wel transparant over te zijn in het aanbod. In de advertentie moet dus staan dat het een meeneemprijs betreft zonder garantie en dat BOVAG garantie bijvoorbeeld tegen meerprijs verkrijgbaar is. De afleverkosten moeten ook bij de prijs in begrepen zijn. Hieronder twee artikelen met informatie over kostenconstructies bij auto kopen:

      https://www.rdwcheck.nl/kosten-rijklaar-maken-van-een-auto-een-oer-hollandse-gewoonte/

      https://www.rdwcheck.nl/kosten-rijklaar-maken-zijn-daadwerkelijk-transparanter-geworden/

      BOVAG garantie is overigens pas verplicht door de BOVAG op auto’s met een prijs van boven de 4500 euro. Is deze auto boven deze prijs? De BOVAG garantie is wel een van de beste auto garanties die er is en indien er geschillen ontstaan kunt u heb inschakelen en zullen zij voor uw belang opkomen. Uiteraard moet de meerprijs voor garantie wel redelijk zijn.

      Groet,
      Sophie

  7. Uitgelegd: de nieuwwaarderegeling en aanschafwaarderegeling April 20, 2017 at 6:38 am Reply

    […] Sommige verzekeraars laten alleen de aanschafwaarderegeling gelden als je auto is gekocht bij een BOVAG garage of merkdealer. Daarnaast moet je beschikken over de aankoopbon. Welke eisen jou verzekeraar stelt op […]

  8. R.L. Van Rooijen April 23, 2017 at 5:57 am Reply

    Indien je als consument standaard 6 maanden garantie krijgt als je bij een bij de BOVAG aangesloten bedrijf koopt, waarom rekenen sommige garages dan €500,- voor 6 maanden BOVAG garantie?

    • Editor May 1, 2017 at 12:27 pm Reply

      Beste R.L. van Rooijen,

      Dat is een listige truc van autoverkopers. In principe mag dit niet meer. Er mag wel geld gerekend worden voor garantie en aflevering, maar dat moet direct worden aangegeven in de advertentie. Er kan bijvoorbeeld een prijs met of zonder garantie worden genoemd, de verkoper moet dan wel melden dat er indien garantie gewenst is extra kosten bij komen.

      Hier een aantal artikel waar u meer informatie over extra kosten kunt vinden en welke regels hier aan verbonden zijn:

      https://www.rdwcheck.nl/kosten-rijklaar-maken-van-een-auto-een-oer-hollandse-gewoonte/

      Groet,
      Team Klantenservice

  9. Wensink April 30, 2017 at 6:03 am Reply

    Hallo,
    Wij hebben voor 9 maanden geleden een 10 jaar oude mazda5 gekocht met een halfjaar BOVAG garantie. Naar 4 maanden al terug geweest met een zeer hoog olie verbruik. Binnen het halfjaar nog een keer terug geweest omdat de olie weer bijna droog stond. We konden bijvullen op hun kosten. Volgens hun kwam dit vaker voor. Echter nu kunnen wij iedere 1000km bijna 2 liter olie erbij gaan gooien, welliswaar wel iedere keer op hun kosten maar dit moet niet de bedoeling zijn. Dit hebben wij gisteren nogmaals aangekaart dat dit niet normaal was. Nu komen ze ermee dat er 1 oplossing hiervoor is.. bepaalde onderdelen vervangen in de motor.. maar dit kost ons even 1600 euro!! Terwijl ons de auto ruim 7000 nog gekost heeft. Wij altijd trouwe klant zijn geweest bij hun en onze auto altijd dealer hebben onderhouden. We voelen ons zeer bedrogen .. Voor dit geld wilden wij naar een zwaar jaar op vakantie gaan… en niet binnen 9 maanden tijd nog eens in onze auto stoppen! Valt dit onder de verborgen gebreken? We hebben dit immers al met 4 maanden en nogmaals met bijna een half jaar aangekaart. Toen werd er heel rustig over gereageerd alsof dit normaal was… en nu… 3 maanden later word ons doodleuk verteld dat dit 1600 euro kost… Wij zijn des duivels! We horen graag van jullie

    • Editor May 1, 2017 at 12:35 pm Reply

      Beste Wensink,

      Wat een verhaal, ik begrijp dat u des duivels bent. Of dit onder verborgen gebreken valt durf ik niet te zeggen. Maar het lijkt mij logisch dat ze het probleem wat binnen de garantie naar voren is gekomen moeten oplossen, olie blijven bijvullen is geen oplossing als later blijkt dat er flinke reparaties moeten worden uitgevoerd. Wat u het beste kunt doen? Contact opnemen met de BOVAG en de situatie aan hen voorleggen. Eventueel kunt u, voor u dit doet bij de dealer aangeven dat u het er niet mee eens bent en aangeven hoe u de situatie opgelost zou willen zien worden. Indien hier niets uit komt neemt u contact op met de BOVAG. Zij zullen de situatie snel bekijken en uw belangen behartigen, dat is het grote voordeel van deze vorm van garantie.

      Laat u even horen of alles gelukt is en of wij u nog meer kunnen ondersteunen met advies? Veel succes!

      Groet,
      Klantenservice rdwcheck.nl

  10. chris May 18, 2017 at 12:08 pm Reply

    Beste,

    Ik heb een auto gezien voor € 3.750,00.
    Voor € 500,00 bieden zij 6 maanden bovag garantie aan, maar volgens jullie tekst moet de auto minimaal € 4.500,00 kosten.

    Hoe kan dit bedrijf die bovag garantie dan aanbieden?

    Met vriendelijke groet,
    Chris

    • Editor May 30, 2017 at 12:16 pm Reply

      Beste,

      Vanaf 4500 euro moet het BOVAG bedrijf deze service verplicht aanbieden. Bij goedkopere auto’s hoeft dit niet, het bedrijf mag dit echt wel aanbieden. Dit is uw eigen afweging.

      Groet,
      RDW check

  11. M. de Jager September 2, 2017 at 10:05 am Reply

    Hallo,

    Vorige maand 2e hands auto gekocht bij bovag garage met nog 6mnd apk en 6 mnd bovag garantie voor 8500,-, en afleverkosten 695. Achterbanden waren versleten, maar bij vervangen van deze banden bleek ook dat de achterremmen tot op staal waren versleten en voor veiligheid moesten worden vervangen. Kan ik deze kosten bij de verkoper neer leggen ?? groet M.

    • Editor September 14, 2017 at 12:07 pm Reply

      Beste M,

      Dit kunt u zeker bij de verkoper proberen te verhalen. Heeft u de auto binnen de BOVAG garantie ter reparatie aangeboden bij de verkoper? Indien u er samen niet uit komt dan kunt u het beste contact opnemen met de BOVAG. Zij zullen dan bemiddelen in de afhandeling. Daar heeft u immers de garantie via de BOVAG voor afgesloten.

      Conclusie:
      1. Leg de situatie voor aan de verkoper en kijk of u er samen uit komt.
      2. Komt u er niet uit met de verkoper. Neem dan contact op met de BOVAG, maak een melding en vraag hen om te bemiddelen.

      Laat u even weten hoe het is afgelopen?

      Succes en groet,

      Klantenservice

  12. Streep door BOVAG-garantie, wordt verzekering – Met een RDW Check inzicht in voertuiggegevens – Rdwcheck.nl November 21, 2017 at 11:27 am Reply

    […] BOVAG-garantie zal niet langer meer bestaan. De Nederlandse Bank heeft namelijk besloten dat deze garantie een […]

  13. Bovag introduceert occasionportal – Met een RDW Check inzicht in voertuiggegevens – Rdwcheck.nl November 21, 2017 at 1:08 pm Reply

    […] dealerorganisatie Bovag introduceert in samenwerking met haar dochter Bovemij een online occasionportal. De dienst moet […]

  14. Occasion populairder dan nieuwe auto bij Nederlanders January 8, 2018 at 1:08 pm Reply

    […] jaar 2016. Er zijn afgelopen jaar bijna 415.000 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, aldus de BOVAG en RAI […]

Leave A Comment